Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det här förbannade bromsoket bak på min V70 kärvar och det blir fruktansvärt varmt.

Felet uppstod när jag bytte klossar bak, motionerade mina ok och smörjde upp dom lite lätt, men efter det så har det kärvat konstant på höger sida. Det har gått så långt att jag har bytt till ett annat ok jag köpte på skroten, det såg riktigt fräscht och fint ut, men idag så kom det tillbaks igen. Oket har rullat max 200 mil sen bytet, och har fungerat felfritt fram tills nu.

Vad ska jag hitta på för att få bukt med problemet? Jag behöver hjälp hyffsat snabbt då min semester precis börjat och vi snart ska ut och resa lite med bilen.

Min nästa tanke var att riva isär det gamla oket som satt där och se hur det ser ut inuti, kanske renovera det och sätta tillbaks det, beroende på hur det ser ut. Men det känns skumt att det även kom på det "nya" oket jag köpte. Idéer?
Hej!

Kolla så att bromskolven går tillbaka utan att gå allt för tungt. Om det skulle gå tungt kan det vara dels kolven eller att bromsslangen är igensvullen = släpper inte tillbaka bromsoljan. Kontrollera även så att glidtapparna löper som de ska. Bägge ska gå relativt lätt, kolv och glidtapparna.
Har du originalklossar så skulle jag INTE justera dessa utan se till att det inte finns rost i oket på de anläggningsytor som klossarna ska löpa mot. Rost i oket som måste bort med hjälp av en fil.

Lennart
Jag rev ner allt idag och dränkte alla glidytor jag kunde hitta i kopparpasta, har rengjort allt med roterande stålborste så där borde det inte finnas några problem längre.

Dock upptäckte jag att damasken till oket har spruckit, det borde förklara varför det har tagit ca. 200 mil innan även detta oket har börjat kärva. Har beställt ett renoveringskit, så det ska förhoppningsvis lösa sig.

Rev isär det gamla oket som satt där innan, men jag kunde inte direkt se att den var i ett speciellt dåligt skick, men jag antar att även småsaker kan göra så att det kärvar.

Finns det något annat jag kan kolla om det här nu inte hjälper? Bromscylinder?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]