Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DannePe
En vän till mig köpte en S60 2,4T aut-01 för drygt två år sedan och som gammal Audiägare tyckte han att inredningen i S60n höll en väldigt låg detaljkvalite. Plast, plast och åter hårdplast.
Det var inga nya audibilar eller lågmilare han hade ägt tidigare, en Audi 100 2,3Q-90, Audi 100 2,6Q-94 och bilen innan S60n var en Audi A8 4,2-95. Miltalen på Audi bilarna låg runt 20-30k mil.

Han tyckte S60n var en trevlig bil men det som han inte klarade av var just detta knakande o sprakande från inredningen + en halvlös mittkonsoll som aldrig gick att få fast.
Min V40t4-03 tyckte han var mycket bättre ihopskruvad + bättre val av material som tex skoningarna på A-B stolparna är tygklädda.

Han bytte bilen mot en A8 4,2-00 efter fyra månader just för detta skramlande och dessutom en otrolig saknad av Q :)
Nu har ett kamremsbyte börjat närma sig(24 000mil), Audin är ju inte gratis köra eller äga och trots allt skrammlande saknar han ändå S60n så en ny(are) S60 med AWD hägrar.

Det blev en massa text innan jag kommer till skott........

Några frågor
Är senare S60 bättre ihopskruvade och isåfall från vilket år?
S60R är den lika "plastig" som sina syskon för det är tänkt att bli min nästa bil?

ps
S60n han köpte hade gått 13k mil och var inte den enda han provkörde dom andra upplevde han som minst lika skramliga.
Senast redigerad av 1 DannePe, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har idag en S60 2005 och jag valde själv mellan bla Audi och Volvo när jag köpte den.
Det som gjorde att det blev en Volvo var bla försäkringskostnaden, inköpspriset och att den är relativt billig att skruva med själv.
Audin har en överlägsen inredning och komfort mot vad S60´n har men jag var inte beredd att ta den högre kostnaden för det, Prisskillnaden var helt enkelt för stor för motsvarande årsmodell och miltal.

Mittkonsollen kan jag hålla med om att den är rena skämtet på S60 nästan pinsamt dålig kvalite.
av DannePe
Visst är det som du säger.
Han känner själv det är ohållbart, speciellt alla kringkostnader försäkring, skatt o dyl.
Man får väl offra lite skrammel mot mer kulor i plånboken.

Då återstår bara min fråga om S60R har lika usel mittkonsoll som sina syskon.

(ändrar lite i topic)
av semperit
Håller med Magnus308.Har själv en -05 V70 T5 och inredningen känns väldigt
plastigt.
Både Auto Motor o Sport och TeknikensVärld har testat
S60R:n mot bl.a. Audi s4.Testerna finns på respektive hemsidor.

Gick själv från Audi A6 (C5) till Volvo.Skulle bli väldigt dyrt
med en motsvarande 260hk Audi.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]