Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gilmclind
Hej!

Första inlägget i detta forum.
Har precis blivit ägare av en underbar V70 2,4t Ocean Race -02 och har två problem.
Mina mekarkunskaper är i nybörjarnivå, så förklara pedagogiskt och utförligt är ni snälla! :)

Jag har inga varningar i instrumentpanelen.

1) Det sitter en plåtburk strax framför höger bakdäck som läcker bensin. Så fort jag slår på tändningen så att bränslepumpen går igång så börjar det läcka. Efter lite koller så ser jag att det måste vara hål i burken. Alla anslutningar verkar vara hela. Fråga: Vad är det för burk? Kan jag byta den på ett enkelt sätt, utan allt för mycket jobb eller specialverktyg etc.
Se bild: http://www.seg.nu/burk.jpg

2) Så fort jag har AC'n i gång så händer det med jämna mellanrum att motorn rycker. Ibland att bilen får en "spark i baken" och det blir som en acceleration, ibland tvärt om att bilen tappar fart. Går detta att få bort på något sätt? Oerhört irriterande nu på sommaren.
Det är bränslefiltret som är "burken" byt ut det. kan vara kopplingen som läcker oxå. det är två knappar på kopplingarna som man trycker in för att lossa dom o byta filter. bränsletrycket blir du ju av med redan eftersom det läcker. annars kan man släppa på trycket vid däckventilen som sitter vid kopplingen. Angående ac:n så kan det vara dax att kolla över kompressorn. Är det för stort spel mellan magnetkopplingen och remskivan så slår kompressorn till så hårt och det kan rycka till i bilen. shimsar man om kompressorn "tar bort shims" så blir tillslaget inte lika märkbart.
Tack!

Jag läste precis ett bra inlägg om shims-grejjen. Men jag vet inte om det är något jag ska ge mig på själv...
När jag kör ac'n på max så vibrerar det kraftigt också. Har det med kompressorn att göra också.. eller är det något annat till ac'n?

Spontant tror jag inte att det är kopplingen.. men det är ju lite svårt att se när allt är blött! Kopplingen kanske är ett problem område?! Jag siktar på ett nytt filter till att börja med!
Men om jag lossar kopplingen, kommer inte bensinen rinna ut då? Eller är det den där ventilen som stoppar flödet?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]