Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag förstått det är orsaken till att nyckeln ska stå i läge II att luftkuddarna ska smälla när du kopplar in batteriet istället för när du vrider på nyckeln -- om det har blivit något fel på dem.

Personligen tror jag den risken är väldigt, väldigt liten och fortsätter att koppla till batteriet utan att startnyckeln i. Men helt rätt är det inte.
Nyckeln ska vara i läge 2 ja precis som sagts innan pga att det trots allt finns en risk att airbagen kan smälla. Dom skriver ju inte in detta i boken för att det är skoj. Sen tycker jag det är rätt logiskt oxå.
När du tar bort minus polen så ska du inte ha nyckeln i.
Står ju inget om detta vad jag sett men jag har aldrig nyckeln i.
Jag skulle vilja hävda att huvudorsaken att det står i boken är att bilen säljs i USA. För att undvika att bli stämd så finns alla möjliga friskrivningar för det mesta som säljs där.

Jag har aldrig hört talas om en airbag som smäller efter att batteriet kopplats ut, så även om det kan inträffa så är det inte direkt vanligt. Du torde också överleva smällen fårn airbagen vilket är huvudorsaken att jag törs chansa.

Men som sagt var. Det rätta sättet är att sätta nyckeln i läge II och sedan koppla in. Det är också vad man bör göra.
Rent spontant känns det ju som att när nyckeln står på II så är fler system inkopplade och på så sätt borde risken för elektronikrelaterade problem pga strömpikar/strömstörningar öka.

Men står det så i instruktionsboken så antar jag väl att det är enklast o bäst att följa det.

/ Lars
Gillar man den klassiska leken "rysk roulett" så kan man väl strunta i att ha nyckeln i läge "II"... :wink:

Nåja, risken är nog avsevärt lägre än 1 på 6 men ändå, sitter man i stolen den där x miljonte gången då det smäller så grämer man sig nog lite att man inte följde rekommendationerna.

Risken för elektronikrelaterade problem tror jag är avsevärt mycket större om man inte tar ur nyckeln och väntar i minst fem minuter innan man gör bilen strömlös än om man följer tillverkarens anvisning för inkoppling av batteriet.

Mvh
/Fred

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]