Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
För ett tag sedan bytte jag belägg på min S60. Ska erkänna att det var ett slarvjobb. Men det gick fort. Problemet med slarv är att man får igen det. I mitt fall med en skållhet fälg och kokande saliv på skivan. Bara att lossa vid vägen o sedan puttra hem. Självklart så gick inte kolven tillbaka utan måst mjukas upp. På en lördageftermiddag finns inte så många alternativ. Så det blev fett från OKmacken. Det fettet ska klara 180graders värme. Nu undrar jag om det räcker eller om det blir varmare bakom gummidamasken?
Vad gäller oket så löper det iaf fint för tillfället och ekonomin blir bättre i höst. Så då ska det helrenoveras. Allt jag undrar är om fettet pallar till hösten :)
Användarvisningsbild
av Funk
Det som troligen kommer att hända är att problemet ganska snabbt förvärras eftersom tätningarna i oken inte tål petroleumbaserade smörjmedel...

/Thomas
av Kena
Du klarar dej säkert till hösten. Jag köpte min V70 våren -05 7000mil(alltid servad på Volvo) och upptäckte senare att det var hål på tätningen på ena oket bak. Bilen har nu gått 17700 mil och kolven har inte fastnat ännu, och besiktningen klagar inte ännu.
av Provocative
Funk skrev:Det som troligen kommer att hända är att problemet ganska snabbt förvärras eftersom tätningarna i oken inte tål petroleumbaserade smörjmedel...

/Thomas
Ajdå. Aja. Bara det funkar till höst. Då ska ändå alla tätningar bytas. Ibland är det dumt att ha brått.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]