Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Naturligtvis ska man få föreslå andra märken. Tycker man att det i alla lägen alltid ska rekommenderas Volvo då är man inte entusiast utan idiot.
av greenbay
Jag har ägt runt 30 olika Volvo, från Amazon till C70, äldsta 1964, nyaste 2006. Dessutom några Fordar och några Toyotor.
Tycker inte direkt att jag är ett "Skodatroll", vad nu det är för något. Är det bra kanske?
/greenbay
Har du köpt nån bil än? Köpte själv nyligen en v70n 02, 20000 mil efter att ha kollat runt en hel del. Mitt tips är att verkligen se sig om, det finns massor av v70 därute och priserna på 2001-2004 åtminstone har sjunkit. Kanske går det inte att göra några jätteklipp men det går absolut att hitta "pärlor". Och är inte bilen i fint skick så ska den vara riktigt billig. Köpte själv en fin bil hos en MRF-handlare, testade hos Motormännen och fick bekräftat att det var en "fin bil" samt ska få varenda nedslag fixat. Bla annat klimatanläggningen, fyrhulsinställning, framvagnsdetaljer, + diverse småfix. Värt många tusenlappar. Och tänk på att köper du hos en seriös handlare så gäller konsumentköplagen även om de bara ger en kortare trafiksäkerhetsgaranti. Privatköp bör vara minst 15 procent billigare så att du har pengar kvar att reparera för. Även småfix kan lätt bli mycket dyrt.
Men som sagt, leta efter en pärla är mitt råd. De finns, oavsett vilken prisklass och årsmodell du riktar in dig på, bland alla dessa V70:s. Och satsa på antisladd. Det gjorde inte jag, men skulle definitivt gjort om jag hade småbarn fortfarande.
Användarvisningsbild
av Dede
Sorry om jag eldar på Skoda vs Volvo elden här.

Ägde innan nuvarande V70 -05 en Skoda Octavia 1.8T -00.
Sålde den när den rullat 48125 MIL så att Skoda rent generellt skulle var sämre än Volvo håller jag inte med om.
Däremot åker man betydligt bekvämare i en Volvo så därför valde jag att köpa V70 istället för en nyare Octavia.

För att svara på frågeställarens fråga så ha tålamod och vänta in rätt bil om du orkar och har möjlighet. V70 är Sveriges vanligaste bil så utbudet är det inget fel på.
Dede: Intressant att höra om Skoda långmilare. Funderde själv på en kombi från 05 och framåt. Men lite dyra för mig så det blev en v70 -02. Däremot tittade jag inte på några Skoda 20000-milsbilar som jag gjorde på Volvo. Vet inte om det stämmer men jag har uppfattningen (och erfarenheten) att 20000 StorVolvo-mil motsvarar max 15000 på de flesta andra stora bilar och max 10000 på mindre bilar. (Då handlar det om bensinare) Men det var intressant att höra att även Skoda kan gå långt.
av farsan
Någon som undrade om jag köpt ännu, letar fortfarande efter "pärlan" bland alla V70´s därute. Var iväg en stund idag hos en lokal bilhandlare här i stan och kikade på en V70 jag sett på nätet ett tag.

Ganska okej pris,
65000:-
Dock inte rekondad (smutsig och jävlig) men det kan jag fixa lätt själv.
AC´n påstod han var halvkass, kyler dåligt eller inget alls dock under min 40min provtur så blåste det på helt okej.
Automat
2.4L motor 170hästars
03:a
16000mil
kamrem bytt
bromsbelägg bytt
tyst och fin gång
business paketet
fräsch inuti, men behöver göras rent kema sätena kan jag fixa själv och piffa upp lädret osv

Såg ut som en barnfamilj haft bilen dock, lite skavd på kofångare fram + bak, såg ut som man kört in i någon snövall lite lätt och skrapat bort lite färg.

Prutade ner från 95 till 65000:- men då fixar inte säljaren AC´n om den nu skulle vara kass eller rekondar upp bilen.

Färg är silvermetallic... vad tror ni? Bra pris va?
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]