Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ullrik
Hej ska köpa led lampor till min v70 05. Men undrar vilken mm jag ska ha finns ju 36 39 m.m? Någon som är mer kunnig än jag på detta

Tacksam för svar
av Fred
Jag har några LED som fungerar finfint till reg.belysningen som jag inte använder. Skicka ett PM om du är sugen...de kostar inte mycket. :D
Användarvisningsbild
av Argovia
Jag har samma tanke. Jag knallade in på Mekonomen som slog på regnummer resp. i en pärm. På datorn stod det wedge-lampor (heter det va?) och i pärmen spollampor. Jag fick då svaret att '01 och delar av '02 hade spol och delar av '02 och sen framåt hade wedge. Vet inte om det stämmer men jag får väl helt enkelt skruva upp och kolla innan jag handlar. Tips är väl att du gör detsamma om du hinner först (vilket jag misstänker du gör).

Sen, enligt Mekonomen, kan det vara bra att veta att man inte får byta till LED egentligen eftersom bilen har ett helbilsgodkännande med glödljus. Kan kinkas av besiktningen eller trafikpoliser som väljer att kontrollera det hela...
av Fred
Argovia skrev:Sen, enligt Mekonomen, kan det vara bra att veta att man inte får byta till LED egentligen eftersom bilen har ett helbilsgodkännande med glödljus. Kan kinkas av besiktningen eller trafikpoliser som väljer att kontrollera det hela...
Det där tror jag inte gäller reg.belysningen. Jag har till och med frågat på SBP om just detta och svaret blev att det inte var några som helst problem. Dock gillade de inte samma LED i parkeringsljusen eftersom ljuset var "för blått".

Generellt tror jag att det har med färgtemperaturen på ljuset att göra, inte vilken typ av lampa det är. Just det blåa ljuset har ju utryckningsfordon monopol på och LED med för högt kelvinvärde är därför inte tillåtet. Samma gäller xenon. Då kan man ju undra varför en hel del nya bilar med xenon som standard kan ha så pass blått ljus som de har. Jo, där handlar det om helbilsgodkännande: bilen är helbilsgodkänd med det ljuset och därför är det OK. Sen att det ljuset är mycket blåare än många LED/xenonkit för eftermontering spelar ingen roll.

Dubbelmoral? Utan tvekan!
av llesrof
Bilprovningen är inte lika hårda på vissa saker medans en grinig polis vid vägkanten kan vara det. Samma regler men olika känslighet för hur de efterföljs.
av ullrik
Absolut jag kan ta dom. Vad ska du ha för dom? Passar en v70 05:a? skicka ett pm

Fred skrev:Jag har några LED som fungerar finfint till reg.belysningen som jag inte använder. Skicka ett PM om du är sugen...de kostar inte mycket. :D
av ullrik
tack för alla svar. Det där med besiktning har jag med hört att dom inte är så hårda. Men snuten däremot kan vara griniga som vanligt!!

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]