Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbeei
Tjenare
Hoppas alla har en trevlig midsommar, igår hände det som inte skulle hända..
Något i drivlinan rasade på min relativt nyinköpta ( ca en månad, 70mil) V70 2,4 -01

Hörde lite missljud under dagen, vid växling och kopplingen nästan uppe/ uppe *klonka* det till. Tänkte inte så mycket på det, tänkte det berodde mer på ovana vid bilen. va även en gång den inte började driva direkt på backen. men nu över till felet

körde in på en grusväg, 1an tryckte väll på hyfsat dock inte högt varv, la i 2an (kanske inte 100% växling) dock drev den inte på 2an och trodde då 2an rasat. Men drev inte på någon växel... :cry:

trodde först det va lådan som gått, men är inte så säker längre..

finns ett skramlande ljud om man lägger i växel med kopplingen uppe, inte så högt ljud, märkte idag att det även finns vid tomgång men lägre och försvinner vid koppling, så är inne på att något i kopplingen har gått/sprängts

vad tror ni det kan vara? drivaxel är uteslutet elr kan det va det som pajjat?

kan tilläggas att bilen är köpt på firma, gäller garanti?
MVH Tobbe
Användarvisningsbild
av gnestakalle
tobbeei skrev:Tjenare
Hoppas alla har en trevlig midsommar, igår hände det som inte skulle hända..
Något i drivlinan rasade på min relativt nyinköpta ( ca en månad, 70mil) V70 2,4 -01

Hörde lite missljud under dagen, vid växling och kopplingen nästan uppe/ uppe *klonka* det till. Tänkte inte så mycket på det, tänkte det berodde mer på ovana vid bilen. va även en gång den inte började driva direkt på backen. men nu över till felet

körde in på en grusväg, 1an tryckte väll på hyfsat dock inte högt varv, la i 2an (kanske inte 100% växling) dock drev den inte på 2an och trodde då 2an rasat. Men drev inte på någon växel... :cry:

trodde först det va lådan som gått, men är inte så säker längre..

finns ett skramlande ljud om man lägger i växel med kopplingen uppe, inte så högt ljud, märkte idag att det även finns vid tomgång men lägre och försvinner vid koppling, så är inne på att något i kopplingen har gått/sprängts

vad tror ni det kan vara? drivaxel är uteslutet elr kan det va det som pajjat?

kan tilläggas att bilen är köpt på firma, gäller garanti?
MVH Tobbe
Aj, aj,aj låter inte kul. För att ta tag i din sista fråga först. Jag tror att MRF-ansluta handlare lämnar en viss garanti men den är ju inte så lång utan kan vara från 1 till 3 månader tror jag, beror nog lite på bilfirman också.

När det gäller ditt fel verkar det som om det är urtrampningslagret. Åk tillbaka till bilfirman och hör vad dom har att säja.

Mvh GK
av tobbeei
nej det är inte alls kul :cry: tror det är 3mån garanti och man får hoppas dom tar på sig det.

någon som har någon annan teori vad som kan ha hänt? är väll inte direkt vanligt att dom här lådorna rasar heller?
av ture
Ev kan du hänvisa till vår lagliga 6 mån garanti

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... handlare1/
mvh
t
av jpaa
hallå!
ja har råkat ut för ett liknande problem min v70 01 (140 hk 2,4) slutade driva vid två tillfällen . Båda ggr var det vid vänster sväng , första gången i en rondell jag svängde snabbt ut ur rondellen stängde av motorn och när jag startade igen funkade drivningen som vanligt. Nästa dag hände det i en korsning jag stannade vid vägkanten kollade alla växlar kopplingen verkade som vanligt efter bogsering hem funkade bilen som vanligt igen . Är det nån som har något tipps om vad det kan vara .
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter konstigt. Börja med att kontrollera oljenivå i växellådan samt att oljan är klarröd (finns en gul variant också) och inte luktar illa. Luktar den illa skall den bytas. Kontrollera gärna felkoder.

Mvh GK
av jpaa
det verkar vara drivknuten vfram som hoppar ur vid kraftigvänster sväng men inte alltid. den funkar när man bogserat en liten bit och med höger svängar.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]