Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rains
Gjorde ett nytt test i helgen där jag inte bromsade något,
Bara lät bilen rulla efter en körning tills den stannade.

Kände att alla bromsskivor var iskalla, utom den högra bak (som det tidigare vart problem med)
Den var varm.
Förstår inte detta då det inte verkar ligga någon broms på, hur det då kan bli varmt :(
av 9070
Hej

Kan nästan med 99.7% säkerhet garantera att det är oken som knasar! Hade exakt samma fel på min bil, V70 2.5T -04. Första gångerna så luktade det bränt. Efter ett par månader så fick jag problem en morgon på väg till jobbet. Kände som om jag fått punka, det hackade som bara den! Då jag till slut stannade på macken så rök det om höger backdäck. Tog lite snö och kastade på skivan och där fräste det fint... På kvällen så smörjde jag upp oken och sen var det frid och fröjd i ett par veckor. En dag på väg hem så uppstod samma fenomen som tidigare och då jag stannade bilen så var höger bromsskiva bak helt ilröd ala STCC rallybil. Bara att beställa nya ok från skruvat.
Efter att jag bytt båda oken så har jag inte haft några problem, och det luktar inte bränt längre.

Så mitt tips är att köpa 2 nya ok! Inte lönt att vänta tills systemet låser sig, kommer då att bli riktigt dyrt!

Lycka till
av Rains
Tack för tipset! :)

Men tror du att det kan vara oket då detta byttes efter rökincidenten?
av Kena
Är det ny bytt bör det ju inte vara oket som felar. Då finns det ju inte så mkt annat kvar än handbromsen och hjullagret. Hjullagret brukar ju höras om det håller på att pajja.
av Rains
Jag är tyvärr väldigt dålig på allt som har med bilar att göra...
Men,,, Dessa skrapljud kan väl aldrig bara bra, eller något som ska vara där "normalt"?

Höger bak är detta, vänster bak hördes det inte ett ljud från när jag snurrade på,

Konstigt dock att detta skrapljud även finns på båda framhjulen.
Vilka inte har vart några problem innan reparationen, det var efter det som även dessa började bli varma...

Men som sagt, detta ljud är väl inget som ska vara där? Eftersom det kommer på vissa ställen när man snyrrar så gissar jag på skev bromsskiva?

Konstig att inte verkstaden märkte detta när dom snurrade på hjulen mm.
av Larzan
Rejäl kant på skivorna.
Du har två blanka spår på skivorna som visar att något tar i mellan belägg och skiva.
Dessutom så tyckte jag att en skivan var lite skev, som stoppade upp.

Skulle nog satsa på nya skivor runt om, inkl belägg.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]