Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr Borg
Hejsan !

Jag stötte på ett problem igår när jag var ute och körde och startade bilen efter en välbehövlig vila efter några timmar på vägen. Ett skrikande ljud, ungefär som när man släpper ur luften ur en ballong och håller emot, ni kanske känner igen ljudet ?
Det kommer när man har bromsat och släpper upp pedalen igen, trycker man till lite snabbt på pedalen igen så slutar ljudet. Jag har inte märkt någon försämring av bromsverkan och pedalen fastnar inte så det finns tryck, men kan det vara någon slang som gett sig eller kan man få något förslag på någon som är haj på det här med bromsar !!
av Frigge
Det låter som att din Bromsförstärkare läcker i axeln vid pedalen.
Finns då inte mycket annat att göra än att byta Bromsförstärkare.

/Fredrik
av Mr Borg
Det låter ju som att det skulle kunna vara nåt sånt ja. Har du nån aning om det är svårt att byta själv och vad det kostar ?

Tack för tipset
av Frigge
Mr Borg skrev:Det låter ju som att det skulle kunna vara nåt sånt ja. Har du nån aning om det är svårt att byta själv och vad det kostar ?

Tack för tipset
Har svårt att avgöra om du kan göra det själv eller inte.
Det är ju inte ett helt lätt jobb om man inte är van.
Beroende på vad din bil gått o vad du har för försäkringsbolag
så kan det gå på Maskinskadeförsäkringen.
Skulle tippa på att det ligger runt 6-7000 kr annars (Gissning)

/Fredrik
av Mr Borg
Det var ju billigt, som hittat :cry: . Heter delen Bromstryckackumulator eller Bromskraftsregulator ? Jag håller på o letar lite på Bildelsbasen för o se om jag kan hitta någon bättre begagnad. Kommer nog kosta ändå, men kanske kan spara lite pengar.

Tack än en gång för svaret !
av Frigge
Mr Borg skrev:Det var ju billigt, som hittat :cry: . Heter delen Bromstryckackumulator eller Bromskraftsregulator ? Jag håller på o letar lite på Bildelsbasen för o se om jag kan hitta någon bättre begagnad. Kommer nog kosta ändå, men kanske kan spara lite pengar.

Tack än en gång för svaret !
På begagnatsidan kan nog sakerna du nämner vara samma sak.
Bromsförstärkare,Vacuumförstärkare,Bromstrycksackumulator......
Kärt barn har många namn som du vet..... :wink:

/Fredrik
av Mr Borg
Jo, det kan nog stämma att dom heter lite olika. Fick en prisuppgift nu på runt 1000-lappen + frakt. Sen gäller det o hitta någon som är duktig på o få dit skiten bara, men det ska nog ordna sig. Stort tack för hjälpen, det uppskattas !!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Måste man byta hela "burken". Jag har fixat bromsförstärkare och det har alltid varit någon liten packbox eller ventil som bara kostat några kronor.

Men men, utveckligen går ju frammåt. På nästa modell får man väl byta hela bilen när ask-koppen är full....

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]