Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo S60 från 2001 med 2.4 liters motor, 140 HK.

Nu under den heta sommaren har jag haft problem med min motor när ACn är igång för fullt samtidigt som stereon står på med hög volym.

Varvräknaren går upp till mellan 800 - 1100 och det verkar normalt men så fort man lägger i D eller R så totaldör motorn och man får börja om igen.

Enda sättet att komma i väg är att trycka ner gasen och låta räknaren gå mot 3000 / 4000 i någon sekund eller så får man köra i D eller R med full gas (vilket INTE är att rekommendera när man fickparkerat) 8)

Jag har varit inne på Bilia i Kista och de har läst av huvuddatorn och de påstår att inget är fel.

Tyvärr uppstod inte problemet när jag besökte dem, så de hade svårt att ge ett svar.

Är det någon annan som har upplevt detta eller ännu bättre; är det någon som vet hur jag löser dessa problem..?

Tack på förhand

Marcus Persson
av Larsson
har du orginal batteri??
alltså aldrig bytt?
kör du bilen ofta`?
om du lyssnar på musik utan att bilen är igång varnar det någon gång för låg batt spänning?

Skulle kunna var ett kasst batteri.
Användarvisningsbild
av lunatiic
Kör på original batteriet (verkar så bökigt att byta?).

Lyssnar sällan på musik om inte motorn rullar.

Kan det vara värt att köpa ett nytt batteri och testa..?

Bilen har gått ca 17 000 mil.
av Frigge
Börja med rengöring ETM + ev uppgradering.
Om spjället är väldigt skitigt tappar motorn Grundtomgången
som är av glipan mellan spjällskivan o själva huset (det finns ingen glipa om det är skitigt).

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Wabbe
Går motorn rent på tomgång när det blir kallt ute? Min hade problem med tjuvstopp så gick tomgången illa vid ca 0 ute.
Visade sig att det inte satt orginaltändstift i motorn. Byte av stiften gjorde susen!
Användarvisningsbild
av lunatiic
Med risk för att låta korkad; kan jag själv göra detta, eller måste den in till Bilia verkstad? Väntetid minst 4 veckor i Skåne.

Är det någon som vet vad kostnad för uppgradering brukar hamna?

Tomgången är lika dålig på natten (om ac får stå och tugga). Visserligen inte 0 grader, men ändå..

Tack på förhand.
av Frigge
lunatiic skrev:Med risk för att låta korkad; kan jag själv göra detta, eller måste den in till Bilia verkstad? Väntetid minst 4 veckor i Skåne.

Är det någon som vet vad kostnad för uppgradering brukar hamna?

Tomgången är lika dålig på natten (om ac får stå och tugga). Visserligen inte 0 grader, men ändå..

Tack på förhand.
Rengöringen kanske du kan göra själv men Uppgraderingen måste en Volvoverkstad göra.
Kostnad för uppgradering ca 5-600 kr

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Wabbe
Inte för att jag är expert på ngt sätt, men med min erfarenhet skulle jag kolla stiften först. Är det inte orginal kan det ju vara värt att byte ut dessa först. Blir det inte bättre får du nog slå en signal till din lokala Volvomek o beskriva ditt problem och fråga vad en åtgärd kan tänkas kosta. Sök även på forumet på felsymptom på spjällhuset även kallat ETM. Kanske du kan få mer ledning från allt som står skrivet om det.
Användarvisningsbild
av lunatiic
Jag kör in till Bilia Kista på måndag och ber teknikern titta på spjällhuset och hör vad han anser.

Borde väl inte vara alltför dyrt.. ? Var där för ca 6 månader sen och förklarade felen, men de hittade inget då.. Konstigt att de inte undersöker spjällhuset kanske..?

Tack för all hjälp.

Jag återkommer efter besöket hos Bilia.
av Frigge
lunatiic skrev:Jag kör in till Bilia Kista på måndag och ber teknikern titta på spjällhuset och hör vad han anser.

Borde väl inte vara alltför dyrt.. ? Var där för ca 6 månader sen och förklarade felen, men de hittade inget då.. Konstigt att de inte undersöker spjällhuset kanske..?

Tack för all hjälp.

Jag återkommer efter besöket hos Bilia.
Anledningen till att dom inte hittade något var nog framförallt att det inte fanns några felkoder + att symtomet inte gick att återge just då.
Att Spjällhuset (ETM) är skitigt genererar inga felkoder utan bara symtom.

/Fredrik

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]