Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Står också i startgroparna för att gära ett kopplingsbyte på min v70 d5:a.
Har inhandlat koppling, urtrampningslager, packbox, svänghulsbultar och olja, får se när man tar sig tid för detta.
sniperonnet skrev: Nu till det jag verkligen undrar över! Är det nån som gjort kopplings byte på D5 185hk? Om nåt speciellt man lär tänka på?? Verkstads killen som ska hjälpa mig är väldigt duktig på kopplingsbyten på bensinare och han gör par i veckan! Men hört att det ska vara extra svårt på D5:orna???
Vad skulle det vara för skillnad på att byta på en D5:a mot en bensin?
Verkar för övrigt inte finnas någon på forumet som gjort detta, har frågat tidigare också men aldrig fått svar.
Är ju lite lurigt med SAC-tryckplattan, men i övrigt har jag fått för mig att det inte är några konstigheter, men säker kan man ju inte vara fören man har gjort det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns säkert dom som gör detta ofta, som gör det på 6,5 timmar, men jag klarar det inte! så arför gå på den tiden?
när det är fast pris så är väll tiden helt ointressant, det kostar en viss summa oavsett vam av mekarna som gör jobbet!
Användarvisningsbild
av gooose
Detta jobb går att utföra på många sätt alla sätt är rätt Men det skiljer sig i tiden det tar och detta beror endast på rutinen av detta jobb hos den som utför det

Hade en bekant som tidigare jobbade på Volvos transmissions avdelning och innan dessa bilar var nya runt 2003-2004 mao innan M66 (6 växlade lådan) släpptes så hade han i sin tur en arbetskamrat som bytte låda+ koppling på dessa bilar under 2 timmar Men då stod denna kille och gjorde inget annat på dagarna

Sedan tar du en mek som kanske tar ner dessa lådor 1 koppling/ 2 månader han kanske utför detta jobb på 5-6 timmar
Meken som gör ca 2 kopplingar /år tar 6-7 timmar på sig

Allt beror på rutinen.Då kan man fråga sig vilket är rätt tim tid för detta jobb ?

Känner du han som gör det på 2 timmar så förstår jag att man tycker att det tar lång tid om en annan gör detta jobb på 7-8 timmar

Sedan så är det spec verktyg för att" dra ihop" tryckplattan vilket jag ganska säkert vet att inte alla har
Vad detta kostar vet jag inte men gör man 2-4 kopplingar/år så kanske det inte lönar sig för verkstaden att köpa detta jobb

Det finns även matrial som är utöver lamell,tryckplatta,"urtrampningslager" Enl Volvo så åtgår det även en hel del muttrar och bultar som det i Volvos beskrivning över hur man utför detta jobb krävs att dessa byts ut varje gång dom lossats det ingår för övrigt även 1liten burk/flaska bromsvätska
Vad detta kostar vet jag inte men det är ytterligare en faktor som gör Volvo handlaren dyrare

Om sedan den som utför jobbet gör det billigare än volvohandlaren Så kan man ställa sig frågan om det blir rätt då det föreskrivs av biltillverkaren att dessa skruv o muttrar skall bytas men ej utföres
Men detta är en helt annan fråga som kan och har diskuterats i evigheter

Det som skiljer i stora drag Bensin från Diesel är att på Dieseln så sitter EGR ventilen "i vägen" och krånglar till det hela lite annars så är dessa jobb rätt lika

Hoppas du hittar någon som fixar detta problem så du kan fortsätta njuta av din bil... ;-//

//Gooose
av eferm
sniperonnet skrev:Hej alla trevliga här på jagrullar :)

Min vecka fick en otrevlig vändning när jag i morse kom ut o startade bilen! Tryckte ner kopplingspedalen o den blev kvar mot golvet :( Inte haft några märkbara problem med kopplingen innan! Så väldigt tråkigt! Då jag jobbar bort i veckorna och måste ha bilen så blir det nu till att köra den hem genom att "crossväxla" Riva ner växellåda med hjälp av en "småskutts" verkstad som lovat hjälpa mig under helgen så jag kan få bilen klar till nästa vecka! Ringde Volvo o beställde komplett koppling, med lamell, tryckplatta, cylinder o alla skruvar.

Nu till det jag verkligen undrar över! Är det nån som gjort kopplings byte på D5 185hk? Om nåt speciellt man lär tänka på?? Verkstads killen som ska hjälpa mig är väldigt duktig på kopplingsbyten på bensinare och han gör par i veckan! Men hört att det ska vara extra svårt på D5:orna???

Tack för alla vettiga svar :)

V70 D5 -06 25000mil... Nöjdare kan man inte vara än vad jag varit med min D5:a fram tills nu :D

det blev precis likadant för mig i lördags, pedalen stannade vid golvet.
fick domen idag, trasig slavcylinder som hade läckt olja på lamellerna så även kopplingen behöver bytas. för detta vill volvo ha 14500kr (både material och arbete) så nu rök min skatteåterbäring...
Användarvisningsbild
av CarMan
2 timmar har jag mycket svårt att tro nån klarar, speciellt på en diesel.

Lite för många led bakåt för att "källan" ska låta trovärdig.
Användarvisningsbild
av gooose
CarMan skrev:2 timmar har jag mycket svårt att tro nån klarar, speciellt på en diesel.

Lite för många led bakåt för att "källan" ska låta trovärdig.
Är det ? Om du inte gör annat än detta på dagen ?

Hur många lådor river du själv ner på ett år ?

Har själv rivit ner och "vänt" på lamellen på ca 3 timmar så att 2 timmar ser jag inte som en omöjlighet detta var en V70N D5 2007

Började på morgonen och lyckades då vända lamellen åt fel håll ner igen då bilen skulle vara klar på em kl 16,00 det var bara att öka så att säga Lätt irriterad var jag så det gick fort andra gången den skulle ner
Klar var den med lite marginal för provkörning efter detta inkl fakturering

Koppling byte inkl svänghjul på V70 D5- 02 har jag gjort på runt 2 timmar (egen bil)
Så att övning ger färdighet så är det bara
Att stå och slita på detta sätt med en kundbil det går inte Som personlig service tekniker så skall man ta emot bilar ,svara telefon och då är det lätt att tappa tråden så man får ta det ner sansat så att man inte får göra det 2 ggr
Jag har lärt mig detta av erfarenhet som ni kan läsa här
Utan yttre störande moment så byter jag koppling runt 4 timmar detta i harmoniskt tempo D5 -06

//Gooose

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]