Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Hej.
Kan bara gissa i detta läget men jag skulle börja med:

1 Kolla om den lilla fläkten bakom Gallret under radion snurrar o suger in luft ? Lättast att kolla är att hålla en liiten bit papper framför gallret, det skall fastna.
Om inte börja med att dammsuga Gallret, PETA inte in där för då förstör du lätt sensorn. Om den har stannat så vet inte ACn vilken temp du har i bilen.

2 Om den funkar bra till att börja med men efter en stund börjar skojja med dig så kan det varaTempsensorn Evaporatorn, kostar en 100 o lätt att byta.

3 Slår kompressorn igång ? Är det för stort glapp på Magnetskivan att den slirar ? I så fall Chimsning nästa åtgärd !

4 Har du tillräckligt med Gas ? R134 ?

5 Kör du på Autoläget ?

6 Kalibrering av spjällen, görs av Volvoverkstad

7 felkodsavläsning skulle sitta som en Smäck här........
:-)
av TomasL
Eftersom du skriver att den slutade fungera på passagerarsidan så utgår jag ifrån att du får kyla till förarsidan
och av rubriken att dömma så får du det.
Isåfall kan man ju utesluta kompressor och att det skulle vara tomt på köldmedia för ac'n "fungerar" ju.
Det låter ju mera som det skulle vara något själl som inte fungerar.
av Nicasl
På min V70 -01 pendlade kylan rejält innan jag fick systemet tömt och ersatt med ny kyl-media igår !

Jag upplevde att kylan först kom till förarsidan och efter en stund kom det till passagerar sidan.

Har tidigare rengjort den sk sug-fläkten i AC-panelen så den är ok.

Efter tömningen av AC systemet så är kylan kanon och stabil.
1kg ny kyl-media fylldes på i systemet,så nu fungerar allt som det ska igen.

Kompressorn fick ett helt annat ljud ( nästan ljudlöst ) efter bytet också.
av Fred
Att ACn bara ger kyla på förarsidan är ett vanligt symptom på att det är för lite kylmedium i systemet. Påfyllning kommer ordna detta temporärt. Temporärt eftersom det troligen är en läcka någonstans, med största sannolikhet kondensorn. Det finns massor av trådar om detta, och nästan alla skapade på vårkanten/försommaren då värmen kommer tillbaka. 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad har du för bil?
av Fred
...vilket med största säkerhet betyder att du har en läcka någonstans så var beredd på att du kommer behöva fylla på igen förr eller senare.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]