Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkntkn
Hmm satt och läste en del på Turbo Performance club, och då dök återkallningen på XC90 upp med dåliga styrleder som i sin tur kan leda till snedslitna däck som i sin tur kan leda till att fördelningslådan till fyrhjulsdriften kan börja läcka..

I anteckningarna från servicen i förra veckan står det "Anmärkning- oljeläckage fördelningslåda" vet inte om jag ska skratta eller gråta..
av Frigge
Är väldigt skeptisk till hur fördelningslådan skulle kunna börja läcka pga snedslitna däck :roll:
Däremot har den en förmåga att trycka ur sig olja om oljenivån i den är lite för hög, oljan kommer då ifrån urluftningshålet på den.

Tråkigt att du haft en del fel på bilen.

/Fredrik
av tkntkn
Jag har ingen aning om snedslitna däck kan förorsaka läckage, det var vad Bilia teknikern sa när jag frågade hur det kan komma sig att det kan vara oljeläckage på en bil för nästan 600.000 och knappt 8000 mil på mätaren.

En annan sak, som jag skrev tidigare så säger bilen "LÅGT BATTTERI" efter ca 4-5min med tändningen på och den har gjort det sen i vintras, kan det vara att jag använt bensinmotorvärmaren för mycket och sedan nästan enbart kört korta sträckor. Jag körde ca 60mil igår i sträck och sen imorse så stod det "LÅGT BATTERI" ändå då jag provade, kan det tyda på att batteriet är slut?
av Frigge
Ja, ditt batteri verkar inte ok. Har du tillgång till en laddare så sätt på den,batteriet får inte tillbaka tillräckligt med ström för att vara fulladdat efter en 60 mils körning. Det blir på sin höjd "ytladdat" o orkar inte med någon spec belastning som tex att man har radioläge på för att lyssna på stereo. Din bil drar enorma mängder ström i det läget.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför inte byta batteri på studs. Ett kass batteri kan ju resultera i massor av lustiga effekter i elsystemet.
Användarvisningsbild
av flyvert
Åk på närmsta mack å låna en syraprovare.
Kan vara en cell som är dålig och "dör" efter några minuters last.
av tkntkn
Hej

Innan vi åkte till Skåne förra helgen så laddade jag batteriet i ett dygn, dock utan att resultatet blev bättre..stereo,navi samt gsm startar om tillsammans. Dagen efter att vi kommit till Skåne så startade jag bilen igen och nu fungerar allting och har gjort det i ca en vecka...

Mycket märkligt och plötsligt blev det säkerligen omöjligt att felsöka på om det inte dyker upp igen..

En teori: då problemet dök upp så hade bilen stått olåst och olarmad i ca 4 dagar (mitt ute i värmlands skogar), när jag pratade med Bilia då problemet dök upp så sa de att jag skulle låsa/larma bilen i ca 10min för att den skulle återgå till något läge (förstod inte riktigt vad de menade) det hjälpte dock inte.

Kan det ha återgått till detta läge som Bilia sökte efter då jag laddat batteriet och sedan kört 55mil och sedan låst bilen och 12h senare låst upp den och allting gick igång??
av Frigge
Ja i detta läge är det omöjligt att felsöka. Felet måste vara framme för att kunna lösas. Jag tror med på att enheten som bråkar har lagat sig själv tillfälligt, kan vara en lödning eller liknande som gett kontakt igen.

/Fredrik
Vilka motorer var våt kamrem?

Tänker på Fords ecoboost, där finn[…]

Köp bosch-skivor(belagda) och sen ta brembo […]

Bil och årsmodell? Se i sign.

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Man ska kolla med bladmått under friktionsbe[…]