Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gilldur
Hej Grabbar.

Ska försöka hålla detta kort men det blir nog svårt. Jag äger en 2.4t 00 som har fått något fel på trycket.
Till detta hör också att bilen har steg 1 från bsr.

Bakgrund.
Köpte bilen ett år tillbaka då var den tokslö så jag läste lite här på forumet och bytte då magnetventilen.
Efter detta så funkade bilen helt klockrent så jag vågade mig på att köpa en ppc från bsr trotts bilens ålder och det funkade fint trotts lite lågt laddtryck ( 0.7 med peak 0.8 ). Hur eller hur funkade bilen klockrent och det fanns massor med extra kraft. Körde med bilen genom sommaren och vintern och gjorde någon månad tillbaka en vanlig service på bilen. Bytte stift olja och filter. Bosh platina samt filter och olja från meconomen.

Efter bytet hördes det väl hur det läckte tryck och den orkade knappt upp i 0.5 Bar.
Bytte gummislangen mellan turbon och övre tryckröret. Efter detta hördes inte längre något pys och bilen började bete sig konstigt.

Det som hände då var att bilen vid gaspådrag skickade upp turbon i 1 bar och sedan ner till 0.6 för att sedan landa på 0.8 Bar. Det som händer är att bilen sätter felkåd för lågt tryck vid dippen ner till 0.6.

Jag lossade batteriet i någon timme och testade igen. Då blir det samma fenomen men bilen peakar på 0.9 istället.
Felet kommer också direct efter att jag nollat den så det borde ju nästan vara mekanisk.

Grundladd utan magnetventil är 0.3 vilket inte låter rätt för mig men jag hittar ingen som kan säga vad det ska vara. Har pratat med lokala volvo verkstaden men dom vill inte hjälpa mig då bilen är ppc trimmad. De vill inte ens säga grundladd till mig så dom verkar ha något hat mot ppc trim.

Det jag skulle vilja är att se till så grundladd stämmer och om det inte hjälper sedan byta Magnetventilen och sedan om det inte hjälper kolla stiften.

Men nu är jag ju fast vid grundladd.

Jag är jätte tacksam om någon orkar sig igenom all denna text och kan komma med lite tipps.

Tack // SS
Senast redigerad av 1 Gilldur, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Svajande ladd kan bero på flera saker. Ofta är det magnetventilen som är trasig. Det kan också vara luftläckage eller luftmassemätaren som spökar. Har du några felkoder? Har du vanligt pappluftfilter? Sedan gillar V70 NGK-stift bättre har jag hört, men kan inte vidimera detta.
av Gilldur
Har öppet filter som jag hållit rent och oljat på "rätt sätt". Vet att man måste vara försiktig med dem för att inte skada lmm men det kan ju vara knas med den för det.

Bilen sätter en massa felkoder i vanlig ordning då den är trimmad men förutom lågt laddtryck så är det de koder som "ska" vara där.

Kan tillägga att bilen förövrigt går fint, inga ryckningar eller liknande.
Läste i någon tråd på detta forum att Platina stiften skulle funka bra men man vet ju inte fören man provar.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har haft trimmade Volvo och SAAB men de har inte satt felkoder om det inte varit fel. Det låter som om bilen inte får luft. Koppla ur magnetventilen och dra en repa men ta det lugnt.
av Gilldur
Var ute idag igen med magnet ventilen bortkopplad igen för att titta lite noggrannare på vad som händer. Ser på ladd mätaren att den svajar även utan magnetventilen fast då går den upp till 0.4 och sedan ner till 0.3 och stannar där.

Fattar inte hur det kan ha blivit såhär av att jag tätat tryckrören och bytt stift...

Känns ju som jag ska se över stiften och turbo slangar men jag är fortfarande lurig på detta med grundladd.. Ingen som vet hur mycket en 2.4t ska ladda utan magnetventil?
av Gilldur
Som jag skrev tidigare så ville inte volvo hjälpa mig då bilen vart trimmad. Tur det finns mekonomen verkstad.

Visade sig vara så att en av slangklämmorna till den gummislang jag bytt skrapade lite mot wastegate staget och det räckte för att turbon skulle ladda lite väl bra.
Klantigt men billigt fixat.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.