Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
CarlRo skrev:Det är nog Du, Martin som inte är läskunnig. Biltemas (Statoil) olja funkar utmärkt till denna bil, oavsett vad Volvo skriver för "klassning". Kör man inte racing eller använder bilen ofta som dragbil för tunga transporter så är denna olja utmärkt. Vet man med sig att man använder sin bil till detta, så frågar man nog inte utan köper en dyrare och "bättre" olja, men 95% av bilisterna använder sin bil för "vanlig" bilkörning och då är detta ett utmärkt och billigare alternativ.
Vad är det jag missat att läsa?

/Martin
Vet inte heller....:-)
Freddie
Oljan du anger är bra nog och kan användas utan beskymmer.
5w40
Första siffran är kall start viskositet. Så en 0wXY kommer hålla sig mer flytande i extremt kalla klimat än vad än 5wXY gör.
Den andra siffran är Viskositet under nomal motor arbets temperatur.
Så Zw40 är mer tröglytande än Zw30.

Bilar som körs i varmt klimat eller körs hårt med turbo använder ofta en lite trögare olja an normal förhållanden. Oljans funktion är inte bara att smörja, den skall också kyla. Så i högpresterande motorer, med hög värme, bryts den ner från w40, närmare en w30, ganska snabbt, och ligger kvar en längre tid i w30 spannet trots hög värme.

Spannet för 30 eller 40 är rätt brett.
Jag kör En Castrol 0w30 som när then testats har ett indix mycket nära Zw40, då den är en mycket trögflytande w30 olja, så nära en w40 man kan komma. Medans andra w30 oftast är mer lättflytande.
En trögare olja kan ge lite sämre bensin förbrkning. Trenden idag för små japanska bilar med bra bensinförbkning är att använda små tighta motorer med en w20 olja.

Syntet eller inte...
Om man byter ofta, klara man sig utan helsysntet, speciellt med moderna oljor, från kända Storbolag. Kvaliten på Normal oljar har ökat avsevärt senaste deceniet.

Kör man Turbo, Många mil, Ofta i väldigt Kallt klimat, så är Helsyntet ett bättre val.
Den är drare men den bryts inte ner lika snabbt, så ekonomiskt kan den kosta lika mycket, så den bytts efter med längre intervall.

Angående Kvailtets Cert på oljor.
Det finns skitoljar som inte klara kvailtets kraven och några av världesn bästa prestanda oljor som väljer att avstå certifering då de har för mcket av vissa tillsatser och ämnen, som är bra för en högpresterande motor, men som faller utanför certifierings span. T ex Redline, Amsoil, Motul...

Bra site för olje intresserade.
http://www.bobistheoilguy.com/cms/

Du kan även skicka en deciliter av din begagnde olja för Test, med din Shell, och få en labb analys på hur den mår och om den kan köras längre med. Kostar drygt 100 kr här i USA för ett sånt test. ÄR bra om man vill köra helsysntet längre perioder. Amsoil har oljor som lätt klarar 3 000 mils intervall.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.