Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Hej!

Ska man ta bort + eller - från batteriet när man byter tändstift? Misstänker att man kanske behöver göra det då tändspolarna måste ut först... Har endast sett en + klämma i motorrummet.. Hittar inget batteri dock! Något annat viktigt att ha i åtanken vid stiftbyte, förutom rätt moment..

Bilen är en V70n -06 2.4 170hk
Batteriet sitter i bakluckan förövrigt
Nja, inte i bakluckan men väl under golvet i bagagerummet :D
Tänker i detta fall mest på tändspolarna som har en strömsymbol/blixt ritade på sig.. Men det kanske inte har någon betydelse!?
Vid vilka arbeten bör man koppla bort någon klämma och vilken isf? Vet att det råder olika åsikter om det ska vara + eller -, bl a på autopower.se har det förts debatter om detta.
av TomasL
Du behöver absolut inte göra bilen strömlös för att byta tändstift.
Tändspolarna har dessa symboler på sig för att det är hög spänning där när bilen är igång.
Om jag ska göra något som kräver strömlös bil, t.ex bortkoppling av airbags, så brukar jag alltid ta bort minuskabeln ifrån batterit.
av svda
Helt rätt. Kopplar man bort + först så är risken att åstadkomma en ofrivillig korslutning med verktyget betydligt högre.

På min V70 sitter ett rött lock över pluspolen där det just står "Lossa minuspolen först", fast på engaska föståss.

Men som sagt, det finns ingen anledning att koppla bort batteriet för att byta tändstift.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.