Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
svda skrev:Vid förkromning av metall lägger man koppar under. Jag är nästa säker på att detta har med vidhäftningen att göra, då jag har erfarenhet av att kromet flagnat där kopparn saknas. Hur det är med plast vet jag inte exakt, men nog tycker jag det ser ut som att du har koppar som tittar fram. Jag tycker mig till och med se lite grön ärg på en av bilderna.
Du har nog helt rätt. Det verkar som kromet släpper och kopparskiktet (som ser ut som rost) tittar fram och ärgar. Jäkligt skumt ställe att släppa på ändå, det lär ju knappast vara stenskott eller liknande. Det tycks ju mera luta åt tillverkningsfel. Jag har väl som vanligt fått ett måndagsexemplar.
av Kena
llesrof skrev:
Kena skrev:Åk in till Volvo och fråga om det är äkta premiumrost. Måste ju vara genomrostat där så rostskyddsgarantin borde gälla :-)
Mmmm... men är grillen en bärande del? Sedan är det väl inte frågan om rost eftersom krom (kemiskt tecken i periodiska systemet: Cr) inte rostar. Att det gått hål i kromet så att underliggande koppar syns måste bero på yttre åverkan och kommer därför att klassas som force majeure av Volvos rostskyddsavdelning :mrgreen:
Jo jag skojjade bara, men man kan ju alltid åka in och fråga. Har bilen inte gått allt för långt och är servad på Volvo och kanske du åtminstonde får ett bra pris på en ny.
av greenbay
Jag fick min grill på V50:n bytt på garanti. Men då var bilen inte ens 2 år. Jag monterade S40 grill istället ( Rutmönstrad, svart ist f krom)
/greenbay

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.