Obeliix skrev:Köpte en XC90 D5:a Sport 07 för snart 2 månader sedan här är lite + och - som jag märkt hittils.
Lite synvinkel på SUV innan bara.
Vi behövde en bil med 6st sittplatser.
Buss varianter går fet bort, fråga inte varför men jag bara på något sätt ogillar dem och tycker att de är riktigt fula.
Har man fastnat för att man vill ha en SUV med 7st sittplatser så finns det inte mycket att välja på tycker jag.
Jag & sambon tittade lite på dessa:
Nissan Qashqai +2
(Snygg och mycket för pengarna 320k fullutrustad, men de 2 sista platserna var det trångaste jag någonsin sutti i samt lite svag motor och ingen diselvärmare)
Hade de sista 2 platserna varit ok att sitta i samt att det fanns dieselvärmare så är det inte omöjligt att vi hade köpt den.
Dodge Journey
(Snygg bil men ingen riktig SUV och ingen möjlighet till 4wd, finns i USA med 4wd men inte här)
BMW X5
(Snyggaste av dem alla, gillar inte inredningen men annars är detta en bil jag hade köpt om man hade så mycket pengar. Utan tvekan bästa SUV tillsammans med Audi Q7 men på tok för dyr både i inköp och skatt samt service)
Audi Q7
(samma som BMW, en kanon SUV men tyvärr för dyr både i inköp samt ägande.)
Hyundai Santa Fe
(Otroligt ful tycker jag både inredning som på utsidan, kostar ju nästan lika mycket som en XC90)
Kia Sorento
(Mest otäcka och opraktiska inredning jag har sett, Oj detta måste vara nån som skämtar vilken skitbil det kändes som när man satte sig i den, tanken på kinatillverkade leksaker som går sönder efter att barnen lekt med dem i 1 timme slog mig direkt, vi provkörde inte ens utan smög ut ur salongen. Alltså de kan ha 20års nybilsgaranti på en sån bil men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en sådan.)
Mercedes 450
(Med en prislapp på 450k för en 08 med 8k mil på nacken är detta bara för väldigt välbärgade familjer)
Detta är bara vad jag tyckte och smaken är ju som baken....... :D
XC90
Så till slut blev det en XC90 D5 Sport 07 som gått 4500mil med autolåda, infällbara backspeglar, backsensor och navigator.
Funderade mycket över 2.5 bensinaren i början men efter att ha räknat om 4-5 gånger så kommer man fram till att om jag kör 1000mil om året så skiljer det 100lappar mellan d5/2.5t samtidigt som det var svårt att hitta en bensinare med den utrustning och de milen man vill ha.
Detta upplever jag efter ca 2 månader med XC90:
Förbrukningen är hyfsad tror jag:
Stadskörning: 11.0
Landsväg 9.0
+ Rymlig
+ Otroligt skön att stadsköra
+ Skönt Vrid
+ Snygg
+ Bra ide med delad baklucka
+ Väldigt sköna stolar, elstolen är underbart lätt att ställa in.
+ Dieselvärmare lätt att ställa in och värmer riktigt bra.
+ Farthållaren är fantastikt lätt att sätta på och håller farten väldigt fint gemfört med min gamla Mitsubishi.
+ Backsensorn
- Detta eländiga varningen för bälten så fort man sätter sig i bilen och startar den eller lägger en ICA kasse på passagerar stolen, går det att få bort det på något vis ??
- Sportmodellen var lite stötigare än jag trodde speciellt i höga farter över 110km/h.
- Det sägs att XC90 äter däck, fick med nya sommar & vinterdäck på köpet och vet inte i dagsläget hur väl detta stämmer men reserverar ett - :)
Kommer faktiskt inte på något mer negativt eller positivt just nu, lägger till om jag kommer på något.
Nöjd än så länge !
EDIT:
Inte bara jag som är irriterad över bältesvarnaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =bilbaelte
Bussvarianter är otroligt fula, och "osportiga", därför går dem också fet bort för mig!:D Usch! Men som sagt, smaken är som baken.. :)
Håller helt med om Q7 och X5, fina bilar men helt sjukt dyra.. :/ Fast jag håller inte med om Santa Fe, den är rätt så fin utvändigt, men insidan (som räknas;) är otroligt ful och nä, ingen Hyundai på våran uppfart!:D
KIA, håller jag också helt med om.. Ditt argument håller till 100%, så jag förstår eran reaktion och varför ni smög ut ur salongen!:D Livstids garanti skulle inte ens locka mig att provköra en sådan.. :)
Låter som en helt okej bil du fått tag på.. :) Vårat största krav förutom 7 säten är mörk klädsel (svart) när vi har ungar i bilen, dock är det riktigt svårt att hitta en bil med den klädseln, och när det väl finns så försvinner dem fort, eller så är det jag som är seg... :D En fråga bara, vad fick ni ge för eran bil?:) Vi kör runt 1000 mil per år, och det känns konstigt att det bara skulle skilja 100 lappar.. :S Hur räknade du ut det?:)
Kommenterar bara dina - på listan, + är ju +!:D
Jag åkte i en Mazda 6 en gång för länge sen, och den skrek tills man satte på sig bältet, och det blev bara högre och högre ljud.. :( Riktigt störande, fast man ska ju ha bältet på sig... :D Är det samma hos Volvo?!:S
Är det något som man känner av tydligt? Av dem jag hittat så har ingen varit en "sportmodell"!:) Så jag tror inte att vi kommer att hitta någon heller inom våra krav och ekonomiska gräns.. :D
Att dom sliter däck har jag inte hört tidigare, men vad jag kan ana är att däck till SUVar är svindyra?!:( Vi köpte nya däck till våran nu, blev ett par PIRELLI, och dom kostade runt 6.000 med av- och påläggning på däckfirma! (Köpte dom över internet...) Och man vill ju inte direkt köpa "B" däck, lite säkerhet vill man ju ha men man vill ju samtidigt inte "gå på knänan" för att man måste köpa nya däck till bilen!:S
Hoppas du förblir nöjd!:)
Tack för ett mycket bra svar... :D