Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cronberg
Någon som vet var man kan få hjälp med att ta bort shimsen på kompressorn så man kan få lite kyla i bilen samt pris.

Gärna i Helsingborgsregionen.
av S60AWD2.5T
Är det bara jag som inte fattar vad tusan du menar?
Shimsen i kompressorn, berätta mera. :roll:
av andezon
S60AWD2.5T skrev:Är det bara jag som inte fattar vad tusan du menar?
Shimsen i kompressorn, berätta mera. :roll:

När magnetkopplingen slits i kompressorn så blir avståndet till slut för stort för att den ska kunna slå till, för att minska avståndet schimsa man om kompressorn. Man ska mäta avståndet innan man river av magnetkopplingen med bladmått, och sedan mäta schimsen med micrometer för att räkna ut hur mycket som behövs plockas bort ,ibalnd får man plocka bort alla schims som sitter där och sätta i ett nytt eller två, oftast räcker det att ta bort ett schimsen för att få rätt avstånd.

Brukar inte kosta mer än 2000:- om du gör det på en volvofirma...
av S60AWD2.5T
Se där man lär sig...
Tack för infon, får väl se om jag måste schimsa min någon gång :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Se där man lär sig...
det är en koppling, ungefär som den man ahr till en bil med manuell växelåda.
När kopplingen är för sliten ska den bytas, inte schimsas! (nu harr ni läst för mycke på forum igen!)
av andezon
CarMan skrev:
När kopplingen är för sliten ska den bytas, inte schimsas! (nu harr ni läst för mycke på forum igen!)

Klart man kan byta men jag har schimsat ett antal och de går ännu efter flera år...

Man behöver inte göra allt som Volvo skriver i sina manualler utan man kan tänka lite själv....
Användarvisningsbild
av CarMan
andezon skrev:
CarMan skrev:

Klart man kan byta men jag har schimsat ett antal och de går ännu efter flera år...

Man behöver inte göra allt som Volvo skriver i sina manualler utan man kan tänka lite själv....
har du kollar på hur lamelen ser ut på dom som du schimsar. Kolla det nästa gång.
Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Säker är jag inte, trodde mest det v[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]