Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Hade ett lustigt problem i förra veckan med klockan då när jag startade bilen så började klockan gå baklänges snabbt flera varv gick den runt innan den tillslut stannade på helt fel tid.

Den har även ställt om sig en gång till helt fel tid.

Vad kan det bero på??

Bilen är en V70 -02a
av Techsupport
Detta är ett begynnande fel på ditt kombiinstrument. Klockan kan börja snurra, "SRS-airbag service snarast" kan lysa i färddatorn utan att SRS-lampan lyser. Helljusindikatorn i instrumentet kan lägga av. Finns flertalet trådar om detta om du kollar en gång till ;-)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Ja det har jag också haft, det med helljus grejen.
Ska söka lite nu :)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Är lite mera påläst nu men har en fundering bara.

Går det eller finns det ens så man kan byta till kombiinstrumentet med blåa mätartavlor, är väl från R bilarna?

Eller blir det väldigt dyrt jämfört med att skicka det på rep för 2500?

Har som sagt en V70 -02 140hk motor bensin och manuell låda.
av Tengil
Jag har samma problem. Gav mig på och försöka fixa problemet själv, men lödningarna är extremt små och det enda jag hjälpte till med var att ta död på bältesvarnaren :) Ett nytt kombiinstrument kostar ca 10 000 - 12 000 nytt och då kan man lägga till lite så får man R instrument. Så 2500 för att fixa är det smartaste och enklaste. Köper man ett beg eller nytt måste man in i mjukvaran och uppdatera för att få rätt mätarställning. Felet beror på att bilindustrin inte riktigt hittade rätt i tennblandningarna när bly förbjöds i dessa. Dessa fel är rätt vanliga bland olika bilmodeller från början av 2000talet.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]