Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå! Första posten i detta forum :D

Har varit medhjälpare hela fredagen och försökt lista ut hur man får bort tändspolar samt tändstift på en Volvo S60 (R) 2002, har kopplat den till dator och fått felkoder där den visar tändspole D (ignition coil d, primary/secondary...) som är nr 4 antar jag, lossa på strömkablarna under kopan hjälpte inte och det såg blankt & fint ut, då till problemet, hur lossar man tändspolarna på en sådan bil?

Vi har lossat på skyddskopan samt den där kassetten eller vad det kallas, som håller i tändspolarna, hur skall man göra sen? Den vill ju inte lossna om man drar lite löst, är det klippsaktigt fäste till tändstiften och hur släpper man tändspolarna från kassetten/röret?

Vi har aldrig gjort detta på en sådan bil förut, dvs. en med tändspolar för varje tändstift där under kopan.
Sedan en fråga till, vilken är tändspole D, är det 4e från vänster om man står framför bilen?
Den är 5-cylindrig 170 hp om det är intressant, verkar vara något av en R-modell, iaf till viss del

Det är inte så att bilen går dåligt, bara ibland, släcker man "check engine" lampan så verkar den gå jämnare, men efter ca 2 omstarter hoppar den på och bilen känns inte riktigt lika jämn, kompensering?

Ställ gärna frågor om det behövs, bilar är inte min starka sida, datorer är det dock så det var jag som fick koppla in samt installera mjukvaran och ställa in portar (kass mjukvara), samt läsa av felinformationen, och nu fråga er :)

Tips uppskattas =)

Mvh
Dalton Sleeper
Okidoki, med risk att bli dumförklarad för all framtid, eftersom vi inte hittade scheman så antog vi att det var den övre kopan/skyddet som skulle bort, dock var det ju den undre, där vi trodde tändspolarna skulle sitta var alltså grejerna till insprutet :D Ingen 240 längre dvs :P

Men men, i morrn kanske det blir tredje dagen gillt och alla problem ska lösas, eller åtminstone bevisas.
Tack för er hjälp, säkerligen är era beskrivningar korrekt men det återstår att se.

Fortsatt trevlig helg!
DaltonSleeper skrev:Okidoki, med risk att bli dumförklarad för all framtid, eftersom vi inte hittade scheman så antog vi att det var den övre kopan/skyddet som skulle bort, dock var det ju den undre, där vi trodde tändspolarna skulle sitta var alltså grejerna till insprutet :D Ingen 240 längre dvs :P

Men men, i morrn kanske det blir tredje dagen gillt och alla problem ska lösas, eller åtminstone bevisas.
Tack för er hjälp, säkerligen är era beskrivningar korrekt men det återstår att se.

Fortsatt trevlig helg!
Bättre fråga och bli KLOK än att inte fråga och fortsätta vara dum.......
;-)
Vi bytte plats på vänstra samt näst vänstra tändspolen då någon meck sa att det räknas från höger ( :S ) för att se om det var tändstift eller spole, tokigt nog så dyker det ej upp några fel eller check engine efter flera körningar denna dag, kanske var det glapp eller att ett slitet stift eller spole passade bättre i en annan kombination. Iaf så är vi ej säkra förrän lampan tänds igen, om det är tändstiftet skall D/4 meddelas, annars E/5.

Besiktning om några veckor så hoppas det sker denna vecka så det inte ploppar upp dagen innan besiktningen Av någon anledning så såg det skitigt ut eller någon beläggning under tändspole D vilket inte fanns under E, tändstiftshatten såg lite härjad ut. Det blir säkerligen byte av tändstift snart med vill helst veta det riktiga felet först, dessutom hade vi glömt hylsa till tändstiften

Tackar alla som svarat i denna tråd!
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]