- ons 04 maj 2011, 19:34
Nu är det dags för att byta snurra i bilen men jag tror att det börjar snurra i skallen på mej nu. Har fått många tips och råd men vet inte vad som stämmer. Här är mina funderingar och jag tänker byråkratiskt spalta upp dom som ett värsta skoltest men om ni har tips och råd så kan ni hänvisa till punkterna. (jag har bara tappat halva vettet än så länge men vet inte hur länge det varar). Alla frågor grundar sig på info om motorn i rubriken. Fråga 1. Vilka årsmodeller är kompatibla med min bil, någon säger t ex att det kan bli problem med avgasreningen med en nyare årsmodell. 2. Går det bara med 170 Hk eller går det med 140 Hk. 3. Kan man ta en motor med koppling och ta bort kopplingen och montera svänghjulet till automatlådan och få det att fungera. 4. Jag har ett nytt spjällhus på gamla motorn, passar det på alla motorer som kan tänkas passa i min bil eller minskar det sökkriterierna. 5. Om och när jag har lyckats få i en ny motor måste jag då programera om databoxen eller kommer den att ställa in sig själv efter att plus och minus kabeln varit bortkopplade under bytet. 6. Om jag tycker att tråget på den motor som jag köper inte känns riktigt bra efter rengöring och jag vill köpa ett bättre begagnat, vilka tråg passar. Är det samma tråg på flera olika motorer. 7. Jag tar gärna emot förslag på sista frågan. Jag tänkte köpa en motor på någon bildemontering ansluten till Bildelsbasen, jag kan då få 1 månad garanti. Jag ska byta kamrem, vattenpump, olja, filter, oljefälla och alla slangar som hör till, göra rent tråg och byta sil m.m. Jag börjar bli proffs efter att ha rensat tråg och motor 3 gånger på gamla motorn. Nu är stora frågan, pris på motor styrs av miltal och årsmodell. Efter en massa koller på Bildelsbasen vad är vettigast, en motor på kanske 12.000 mil för 12.000 kr eller en motor som gått 26.000 mil för 5.000 kr med tanke på allt jag ska byta. Givetvis med hänsyn till att komp. test och avgasvärden är bra. Är väldigt tacksam för hjälp angånde detta och har ni synpunkter eller förslag om annat som jag kanske glömt vid ett motorbyte så bidra till att hjälpa mej att finna ljuset. Ja va f-n, i alla fall kunskap om detta elände, tack! P.S jag är inte rik så jag har inte råd med en motor på 2.000 mil för 20.000 kr. Så jag måste låta plånboken styra en hel del.
VOLVO for life
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt. 
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt. 
- By Jesterhead