Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TotanTotan
Nu är det dags för att byta snurra i bilen men jag tror att det börjar snurra i skallen på mej nu. Har fått många tips och råd men vet inte vad som stämmer. Här är mina funderingar och jag tänker byråkratiskt spalta upp dom som ett värsta skoltest men om ni har tips och råd så kan ni hänvisa till punkterna. (jag har bara tappat halva vettet än så länge men vet inte hur länge det varar). Alla frågor grundar sig på info om motorn i rubriken. Fråga 1. Vilka årsmodeller är kompatibla med min bil, någon säger t ex att det kan bli problem med avgasreningen med en nyare årsmodell. 2. Går det bara med 170 Hk eller går det med 140 Hk. 3. Kan man ta en motor med koppling och ta bort kopplingen och montera svänghjulet till automatlådan och få det att fungera. 4. Jag har ett nytt spjällhus på gamla motorn, passar det på alla motorer som kan tänkas passa i min bil eller minskar det sökkriterierna. 5. Om och när jag har lyckats få i en ny motor måste jag då programera om databoxen eller kommer den att ställa in sig själv efter att plus och minus kabeln varit bortkopplade under bytet. 6. Om jag tycker att tråget på den motor som jag köper inte känns riktigt bra efter rengöring och jag vill köpa ett bättre begagnat, vilka tråg passar. Är det samma tråg på flera olika motorer. 7. Jag tar gärna emot förslag på sista frågan. Jag tänkte köpa en motor på någon bildemontering ansluten till Bildelsbasen, jag kan då få 1 månad garanti. Jag ska byta kamrem, vattenpump, olja, filter, oljefälla och alla slangar som hör till, göra rent tråg och byta sil m.m. Jag börjar bli proffs efter att ha rensat tråg och motor 3 gånger på gamla motorn. Nu är stora frågan, pris på motor styrs av miltal och årsmodell. Efter en massa koller på Bildelsbasen vad är vettigast, en motor på kanske 12.000 mil för 12.000 kr eller en motor som gått 26.000 mil för 5.000 kr med tanke på allt jag ska byta. Givetvis med hänsyn till att komp. test och avgasvärden är bra. Är väldigt tacksam för hjälp angånde detta och har ni synpunkter eller förslag om annat som jag kanske glömt vid ett motorbyte så bidra till att hjälpa mej att finna ljuset. Ja va f-n, i alla fall kunskap om detta elände, tack! P.S jag är inte rik så jag har inte råd med en motor på 2.000 mil för 20.000 kr. Så jag måste låta plånboken styra en hel del.
Användarvisningsbild
av hollan
lite hjälp har jag b5244s är samma i s80 99-04 s60 01-04 v70 01-04 så nu har jag utökat ditt sök område massor :D samma maskin till aut och manuell även om du får tag i en aut maskin så flytta över svänghjulet/flexplattan från din gammla kan nämligen skilja på hålen till svänglägesgivaren du behöver inte programera något eftersom du skall flytta över insug grenrör och all el från din bef motor alltså de du bytar är block och topp resten flyttar du över om b5244s2 är samma kan jag inte svara på 100% passar kommer den att göra och fungera med men jag vet inte till 100% om det bara är mjukvaran som skiljer dessa åt så ta för vara på den säkra sidan ta en s5244s
av Cedrix
Hur långt har bilen gått? Är ju kanske att kasta penger i sjön om man köper en motor som gått en tiondel av övriga bilen, om man inte ska ha bilen jätte länge förstås.
Bilen har gått 21.000 mil och den blev helt omlackerad för 2 månader sedan, snorungar hade haft kul på parkeringen och är för övrigt väldigt fräsch. Kommer nog att satsa på så mycket motor jag kan få för max 10.000 kr. Har märkt att det är inte omöjligt att snacka till sej ett bättre pris i alla fall. Det kanske inte säljs så många motorer, trots allt så går ju åren och det bör ju bli färre av dom här äldre kärrorna på gatorna. Tack för tipsen, det är mycket värt! :D
Jag har i en lång tragisk följetong beskrivit mina problem med igen koksad motor och rengöring av densamma. Slutklämmen kom för ca 2 veckor sedan med att den skar ihop så allt jobb i onödan. Ska försöka lyckas bättre denna gång, hoppas jag.
Användarvisningsbild
av hollan
kanske en ide och skruva ur en maskin på självplocken på jbd eller någon av returbilens anläggningar ta de som en semester :D har själv köpt ett gäng motorer på returbilen dom tar 1000:- för en motor senast bytte jag på en v70 01 tog en motor ur en 03 s60 på 14000mil någon vänlig själ hade redan tagit växellådan och släppt subframen så jag behövde bara lossa ett par motorfästen och hissa upp motorn och lasta på släpet kostnad 1000:- + ett hyrsläp tid ca ½h :D
Tack för tipset om returbilen. Tyvärr i Västerås så var utbudet magert och motorerna bortblåsta. Letar vidare på Bildelsbasen, har några tänkbara objekt som jag ska köra lite hårda prisförhandlingar på. Tankarna går mot att kanske köpa en -04 som gått lite längre för att få ett bättre pris samtidigt som den då förhoppningsvis gått längre sträckor varje dag (pendlar-tjänstebil). En som har lägre mil bör ju ha gått många kortare sträckor och då inte kommit upp i arbetstemp som behövs för att motorn ska må bra. Hoppas att jag tänker rätt och inte gör bort mej :???:
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]