Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Ska köpa nyare bil inom en snar framtid hade jag tänkt o är ganska säker på att jag ska ha en Volvo V70N...blir mellan en 01a o 03a då det är lite där min budget kommer ligga.

Skulle bli otroligt tacksam för lite köpråd på en sån, vad ska jag tänka på o kika extra på? Några sjukdomar man ska kolla extra? vanliga problem som "finns där" o som man kan bortse från, alltså ofarliga? Osv osv :-)

Vilken motor är att föredra om man ser ur alla synvinklar som tex bränsleförbrukning o hållbarhet?

Spanar på en 2.4T (200 hk) men vet inte om det bara är rat o en som tokslukar soppa så fort man nuddar gasen...
Är dessa motorer något att ha? Hur är turbon i de?

Tänker inte köpa en bil som rullat över 18k mil o är det något runt de milen eller stora saker efter som jag bör känna till som brukar komma?

Tack för ett grymt bra forum med förhoppningsvis fortsatt bra gensvar :mrgreen:
av Cornelia
Arnold skrev:Det kan bli svårt att hitta en så gammal bil som inte gått över 18 000 mil.
Va inte riktigt svar på min fråga o det är inget svårt. Hittat ett tiotal minst som är intressanta :-) Behöver inte fler än så o titta på.
Användarvisningsbild
av Åba
Jag håller med Arnold ang. miltalet.

Själv har jag en V70N 170hk -02 aut som jag är supernöjd med! (snart 19000 mil på mätaren)
Min bästa bil hittills!

1. Om det är en automatväxlad bil som du spanar efter, så ska du givetvis undersöka växellådans oljekvalitet.
Min personliga uppfattning är att dessa bilar inte är behäftade med fler fel än nån annan i samma segment...
Däremot har jag ingen koll på Volvos turbomodeller.

2. Om det är en diesel som du är sugen på, så kolla upp årsskatten kontra din körsträcka/år.
Kolla även vad byte av ev. partikelfilter kostar. Har hört att det kan bli dyrt, men är osäker på hur Volvo ligger till jämfört med andra märken.

Sen ska man ju vara medveten om att dessa bilar sörplar i sig en hel del bränsle ( i alla fall i stadstrafik)
Jag kan får ner min i 0,75 l/mil på landsväg, men på vintern i stan med korta körningar kan det hamna uppåt 1,4 l/mil... :(

PS. Det ska givetvis vara fullkletad servicebok oxå. Ingen komplett servicebok - gå vidare till nästa V70. Det är köparens marknad och det finns så många V70 därute DS.
av Cornelia
Jag har 3 stycken jag har span på nu, ingen av de har rullat över 17k mil så jag förstår inte varför ni tror att det är svårt att hitta en under 18k :-)
Allt beror väl på hur långt man är beredd att åka.

Ingen automat här mer, urk! Vill växla! :lol:
Tack annars för bra svar :-)
av Larzan
Om man läser i forumet.

# Gasspjället på nämnda årsmodeller.
# Kombiinstrumentet, färddatordisplay, död.. m.m
# Avgasupphängningen
# Handbromsbackar, limsläpp eller Biltemas skit.
# Framvagnens bussningar, klonk
# Nivåstötdämpare bak, dyrt att byta om trasigt.
# diverse moduler så som DDM, PDM
# Elhissar som ej stannar som ska.
# Felkoder, aktiva och passiva
# Kupesensorn till Ac

Det går i vågor efter årstid på vilka frågor som dyker upp.

Ja, det finns saker som förekommer mer eller mindre frekvent. Vissa saker slits mer än andra.
En sökning i forumet ger ganska bra överblick innan man gör affär.

En bil med bra servicehistorik och kvitton på utfört arbete ger i alla fall en liten trygghet i vad som gjorts tidigare.
av Kojje
Cornelia skrev:Jag har 3 stycken jag har span på nu, ingen av de har rullat över 17k mil så jag förstår inte varför ni tror att det är svårt att hitta en under 18k :-)
Allt beror väl på hur långt man är beredd att åka.

Ingen automat här mer, urk! Vill växla! :lol:
Tack annars för bra svar :-)
Nej då det skall inte vara så svårt att hitta 01-03 som har gått runt 17k och även mindre men det är nog vanligt att dom rullat betydligt längre köpte min S60T5 (01:a)förra året med 16k på mätaren.
Några speciella saker att titta på kommer längre ner men köp en välservad och köper du en som gått 16k+ så skall kamremsbyte vara gjort på 16k,2.4t är ett bra allternativ då bensin förbrukningen vid normal körning knappt skiljer på något av motoralternativen.
Min T5:a är ju visserligen en S60T5 och jag har programvara bytte avgassystem och sportfilter och ligger väl runt 300hk automat är det dessutom vid normal körning drar den:stad ca. 1.1-1.2,blandat ca 0.95 och långkörning mätte senast vintras när jag var i sälen 44mil full packning och följde trafiken 0.78.
K-stagen kan vara en svag punkt då (klapprar) det i framvagnen men dessa är av bättre kvalité idag och dom flesta har nog bytt dessa om inte är det enkelt och ingen dyr sak.
Gasspjället.
Kombiinstrumenet-färdatorn
Kolla även AC/ECC funktion vid dessa mil så att den kyler som den skall även på tomgång.
Kommer inte på nåt mer just nu men någon annan fyller säkert på och prova även att sök på forumet.
Bilen närmar ju sig 10 eller har nåt dit så det är ju ingen ny bil inte många bilar som börjar komma upp i den åldern som är helt problemfria oavsett märke och modell
av Cornelia
Tack för era svar, det var såna jag var ute efter :-)

Jag provar alltid att söka innan jag lägger ut tråd men tyckte inte att jag hitta något som stämde in. Kanske jag som söker som en kratta :oops:

Men, tack iaf för era svar.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]