frezon skrev:En liten update såhär efter semestern. Bilen har gått sämre och sämre, och nu är det på gränsen till att man kan köra den då det är varmare än 15 grader utomhus. Rycker som satan in jämn fart och under långsam acceleration. Bytte gaspedalen, med givare, under semestern, men ingen förbättring. Fortfarande inga felkoder...suck :(
Testade idag att under gång slita ur kontakten för gasspjället - inga felkoder, men bilen gick som en kratta som förväntat. Testade även att dra ut den med bilen avstängd och starta bilen 5 ggr. Fortfarande inget resultat. Vad i h-vete skall till för att ETM-felkoder skall sättas? Vill bara veta om det är den eller inte så jag kan byta skiten, alternativt leta efter annan anledning till att bilen går skit. Sista testet blir att sätta gumman bakom ratten och låta henne hålla lite varv och sedan mickla med kontakten.
/frezon
PS: Om någon kan komma på någon annan anledning så är ni välkomna med förslag.
Fan va inte kul å läsa detta, min bil har tillbörjan fått liknande symtomer som din.
Bilen har börjat gå lite ojämnt vid kallstarter (2mån rengjort gasspjället samt vevhus med fälla)
Satt å åkte ihelgen med farthållaren och plötsligt slogs den ur av någon konstig anledning, gick bara inte att slå på igen. Stannade bilen då felmeddelandet "motorsystem - service omgående" dök upp. Kopplade in min felkodsläsare men där fanns inget att hämta, tomt på koder, biltemas verkar inte kunna läsa inaktiva koder, suck... perkele.
Startade bilen och så fungerade allt igen, och koden försvann efter nån mil. Farthållaren har lagt av runt 3 ggr nu.
Tidigare idag under hemgång från jobbet gick bilen på 4 cylindrar under 1min på kallstart.. sen hur fint som helst.
Men om det är spjället? varför gå på 4 burkar? ..Måste påpeka att jag kör med etanolblandning 50/50 och brukar starta utan några störningar över 15 grader, idag var det 25 grader. Kanske dags att slå i lite mer soppa för att slagga ur spridarna igen.