Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ateist75
Jag har nu läst en mängd trådar om gasspjället och dess problem och har idag gjort rent mitt eget eftersom jag har känt lite ryck och haft ojämn tomgång, vilket förövrigt fungerade hyfsat men inte perfekt.

När jag höll på med detta började jag fundera, alla skriver om spjället men det finns trots allt något med som styr spjället....gaspedalen.
Jag jobbar på ett företag som levererar pedalställ till bl.a Volvo (XC90, XC60, V50, S40N men endast broms och kopplingspedal) och vi monterar också gaspedalen till vissa kunder dock inte Volvo.
Ofta är det en ganska enkel konstruktion med en typ av potentiometer som läser av läget på gaspedalen.
Är det inte möjligt att Volvos gaspedal kan vara boven i dramat i vissa fall?

Jag har inga som helst belägg för detta men är nyfiken på era kommentarer om detta. :D

Kanske någon här känner till Volvos konstruktion på gaspedal mer i detalj?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte hört om någon som haft problem med gaspedalen.

/Martin
Användarvisningsbild
av ateist75
Nej precis men just det är nästan lite konstigt tycker jag. Vinkelgivaren i gaspedalen borde rimligtvis bli sliten också. Oh well, bara en fundering :)
av SubMarine
Jag har läst om några som fått problem med gaspedalen, så visst kan det förekomma. Verkar dock inte vara lika vanligt som själva spjället.
Användarvisningsbild
av Argovia
Om felet ligger i pedalen, borde problemet kvarstå även om man byter spjället?
Bara spontan reflektion...

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]