Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade bilen i morses medan jag skrapade rutorna (minusgrader har härjat ända ner i Skåne inatt). Skulle skjutsa frugan till jobbet ett par mil bort. Satte in ungarna i bilen och skulle tuffa iväg när jag ser att det står "hög motortemperatur, stanna snarast, se manual". I manualen hittar jag inte särskilt mycket info om detta mer än att "stanna snarast" betyder just "stanna snarast".
Någon som har ett hum om vad detta kan bero på? Det finns bra med kylarvätska i bilen och kylfläkten jobbar för högtryck.

Jag drog loss en buske med bilen igår om det kan spela nån roll. Jag hade grävt av rötterna så gott det gick så bilen behövde inte jobba särskilt hårt, så det borde inte spela nån roll tänker jag (tänker att nåt kanske kan ge sig när man utsätter bilen för belastning).

Motorn är om jag inte missminner mig en B5252S, kommer inte ihåg till 100% men det jag är säker på är att det i alla fall är den motorn som slutar på "S" och det ska det bara finnas en till V70N =)

V70 2,4 2002

Tacksam för snabba svar!
Argovia skrev:Startade bilen i morses medan jag skrapade rutorna (minusgrader har härjat ända ner i Skåne inatt). Skulle skjutsa frugan till jobbet ett par mil bort. Satte in ungarna i bilen och skulle tuffa iväg när jag ser att det står "hög motortemperatur, stanna snarast, se manual". I manualen hittar jag inte särskilt mycket info om detta mer än att "stanna snarast" betyder just "stanna snarast".
Någon som har ett hum om vad detta kan bero på? Det finns bra med kylarvätska i bilen och kylfläkten jobbar för högtryck.

Jag drog loss en buske med bilen igår om det kan spela nån roll. Jag hade grävt av rötterna så gott det gick så bilen behövde inte jobba särskilt hårt, så det borde inte spela nån roll tänker jag (tänker att nåt kanske kan ge sig när man utsätter bilen för belastning).

Motorn är om jag inte missminner mig en B5252S, kommer inte ihåg till 100% men det jag är säker på är att det i alla fall är den motorn som slutar på "S" och det ska det bara finnas en till V70N =)

V70 2,4 2002

Tacksam för snabba svar!
Vattenpumpen kan ju ha gett upp t.ex. Vätskan måste ju cirkulera, det räcker inte med att den bara finns där.
Har nu lämnat in bilen på verkstad, gissningen lyder tempgivare. Bilen stod i tre timmar på gatan och när jag startade den igen så flög tempnålen upp i röda fältet direkt. Så snabbt lär inte bilen koka utan kylning :P

På verkstan sa de att om man byter givare så brukar man även byta termostat, så det får väl bli en liten uppfräschning av de delarna nu. Hoppas nu bara att det inte är nåt ännu dyrare..

Tillägg:

Det visade sig vara tempgivaren så den är nu bytt tillsammans med termostaten. 1774 kr senare är felet avhjälpt.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]