Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Det konstiga är väll att du sjjälv inte dragit den slutsatsen fören jag nämde det. det har ju varit så här på bilarna i 40 år
Varför är det konstigt att man (jag )tror att en oljetrycksmätare ska varna innan man får allvarliga motorskador pga just lågt oljetryck? Vad har oljetryckslampan för funktion nu?
Attans, nu blev jag lite fundersam.
Mvh
Användarvisningsbild
av ÄRRet
-94 9000 2,3T cse skrev:
CarMan skrev:Det konstiga är väll att du sjjälv inte dragit den slutsatsen fören jag nämde det. det har ju varit så här på bilarna i 40 år
Varför är det konstigt att man (jag )tror att en oljetrycksmätare ska varna innan man får allvarliga motorskador pga just lågt oljetryck? Vad har oljetryckslampan för funktion nu?

Mvh
Precis! Ska den upplysa om att din motor nu är skrot, och så har det varit i 40 år!

Edit: Läst att man har ca 10 s på sig att stanna om lampan lyser. Inte helt lätt i omkörning på motorväg. T om du CarMan måste väl tycka att det suger..? Åtminstone lite...
Användarvisningsbild
av helgonet1
Min gamla mercedes fanns både oljetrycksmätare samt oljetryckslampa. Håller med "-94 9000 2,3T cse" citerar: Ja, det är väl ändå jävligt IG att man ska kunna köra sönder motorn med för lågt oljetryck utan att man blir varnad på nått sätt? Eller är jag ensam om att tycka att det är lite märkligt??? Eller missförstår jag nånting? :?: slut citat. :-(O)
Användarvisningsbild
av CarMan
För 5 årsedan slopa volvo även oljetrycks givarna på sina motorer ! (inte många som vet det, då symbolen fortfarande finns där)
Säkert mest för att spara pengar, men även för at den inte gör så stor nytta.
CarMan skrev:För 5 årsedan slopa volvo även oljetrycks givarna på sina motorer ! (inte många som vet det, då symbolen fortfarande finns där)
Säkert mest för att spara pengar, men även för at den inte gör så stor nytta.
Åf-n!
Nu blev det jobbigt igen att köra!!! Kommer att höra missljud hela tiden... :wink:

MVh

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]