Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mvaarimo
Är det möjligt att koppla ur airbagen på en V70 -04 på passagerarsidan för att kunna montera en barnbilstol där? Kan man göra det själv eller måste man föra på verkstad. Vad kostar det? Finns det flere än en airbag som måste kopplas ur, typ sidokrockkuddar, gardinkuddar etc.?
Användarvisningsbild
av eccy243
Måste lämnas in på verkstad. Kan dock inte svara på vad det kostar, men ring närmaste Volvoverkstad och fråga. Att fråga är ju gratis. :wink: Det man gör är att dra ur kontakten till passagerarkudden, och laddar in en mjukvara som säger åt styrenheten att den inte har någon passagerarkudde. Sen sätter man en gul lapp på instrumentpanelen där det står: Krockkudden på passagerarsidan är bortkopplad.
Användarvisningsbild
av greeeken
Visst kan du göra det själv.
MEN på egen risk.
Koppa ur batteriet. Vänta minst 10 min.
Koppla ur kontakten till airbagen, sätt in en dummie kontakt o du är klar.
Sidoairbags behöver du inte stänga av.

Har för mig att när jag frågade så var priset på ca 3000 kr. Det var 2 år sen....
Användarvisningsbild
av greeeken
eccy243 skrev:Man sätter inte in en dummy på denna karossen. Bara på dom äldre man gör det. Här drar man ur kontakten och säger åt styrenheten att den inte har någon passagerarbag.
Jo du gör det om du inte programerar om som du skrev innan. Sätte rdu in dummy så så tror ju systemet att du har kvar airbagen därav att jag skrev så.
Iannat fall gör man som du skrev....

Han skrev ju om man kna göra det "själv"
Användarvisningsbild
av eccy243
I ombyggnadssatsen som Volvo säljer ingår det ingen motståndsdummy. Då återstår att bygga en själv, men sånt anser jag att man inte ska hålla på och labba med när det gäller SRS-urkoppling.

I detta fallet anser jag att ALLT ska gå till på det sätt som Volvo föreskriver. Annars sätts ju liv på spel!
Användarvisningsbild
av greeeken
eccy243 skrev:I ombyggnadssatsen som Volvo säljer ingår det ingen motståndsdummy. Då återstår att bygga en själv, men sånt anser jag att man inte ska hålla på och labba med när det gäller SRS-urkoppling.

I detta fallet anser jag att ALLT ska gå till på det sätt som Volvo föreskriver. Annars sätts ju liv på spel!
Jag vet inte om du kan köpa den. JAg testade och fick som svar att dom inte gör det. Kanske om någon mer envis frågar så säljs den över disk.
Jag labbade inte utan tog reda på fakta, vilket motstånd man behöver ha. Men jag skriver inte ut det här då. Det finns på andra trådar.
Sen håller iallfall jag inte med om att liv sätts ur spel när du nu kopplar ur kontakten till aribagen. Visst om du säljer bilen så utan att informera köparen att det inte finns någon airbag där.
av baljbalj
Försök för guds skull inte mäta motståndet direkt på gasgeneratorn. Då dör du troligtvis, pga att spänning över squiben orsakar avfyrning.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ni glömmer det viktiga pappersarbetet som MÅSTE göras. Vägverket ska ha in papper på att den är urkopplad + att Volvo centralt vill ha det.

På det viset kan ingen i framtiden blidkades i onödan

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]