Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lexusxc70
midnight skrev:Tjenare!
Ett sådant larm kan du få av flera orsaker. Läkage på någon slang, något fel på turbon, lamdasond, LLM (luftmassemätare), gasspjällshus, vevhusventilation som inte fungerar, för att nämna några orsaker. Så den bästa rekomendationen är ju att ta och kolla upp felkoderna en s.k felkodsdiagnos. För att reparera ett sådant fel på vad man gissar sig till kan bli väldigt dyrt i slutänden. Så ta en felkodsdiagnos och reparera med den som utgångsläge. Det kanske visar sig att det inte är så stort fel. :-)-)

provade med felkodsläsare och då stog det gasspjäll
alltså felkodsläsaren larmade efter gasspjäll men larmade även efter åtta andra olika delar som luftmängdsmätaren lambasond m-m så hur fan kan det vara möjligt att felkodsläsaren larmar om så många fel ???? lagras det kanske andra fel som är kopplat till gasspjället då den går sönder eller vad är det frågan om ???????????
fattar ingenting alltså .

mvh
Användarvisningsbild
av wissel
Felkodsläsare är ett HJÄLPmedel och inte mer än så. Inget SESAM där inte :-)
Sedan finns det en mängd olika Felkodsläsare varav en del
passar bättre för t.ex Volvo...en del av de koder du fått se kan
mycket väl vara Inaktiva....
av lexusxc70
hej igen och tack för dina svar wissel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja vad ska man säga om volvo ??????? haft mycket problem dem senaste månaderna ....och som sagt så visade min nyinköpta felkodsläsare upp nio olika larm och den som verkar vara sant är spjäll huset för det larmet fick jag föram först av allt ......... så vad tror du/ni ????
är det värkligen ett måste att byta hela spjällhuset för att få bilen genom besiktningen ????
för bil jäkeln går hur bra som helst som en klocka alltså så jag fattar ingenting ...

sen har jag problem med mätarhuset som jag nyligen köpt från skroten och det är en 30 tusen milare och min bil har gått mindre än det som står på den nya mätar huset så det jag undrar här är ifall på nått sätt finns lösning med att sänka miltalet till den ursprungliga eller måste man på verkstad för att göra det ?????? för som jag har förtått det så sitter miltalen kvar i mätarhuset vid försällning ........

bara jag kunde släcka denna jäkla motor lampan för två dagar så att jag hinner besikta bilen medans den är släckt och sen efter det så får den tändas hur länge den vill så länge den går klock rent som den gör nu med alla fel .hehehehe

tacksam för snabba svar

mvh lexusxc70 skellefteå
Användarvisningsbild
av wissel
Om din bil går "klockrent" så tror vart fall jag INTE på att ditt Gasspjäll
är kaputt.
Åk o gör en riktig Felkodsavläsning på Volvo verkstad.
Nollade dom dina felkoder ? Se till at dom blir nollade och kolla sedan vilka som kommer åter !

Vad är det som händer med din bil ? Byte av Mätarhuset ?????
"Nya" Mätarhuset från samma årsmod ? Samma typ av Bil ?
8 Felkoder kan vara knutna till varandra o betyder inte per automatik att du har 8 fel ?
Din lampa signalerar FEL och då tar man reda på VAD som är fel !
Kan vara så enkelt som en läckande slang ! Skitig LMM ! Lamdasond ! osv.

En modern bil är inget man bara byter grejjer på hux flux det gäller ALLA märken.......
Skit, jag skall inte till Skellefte förrän i Sommar, jag kunde hjälpt dig med Felkodsavläsning o ytterliggare idéer !
Freddie :-)
av lexusxc70
hej igen och tack för dina vänliga svar wissel (((( mycket tacksam )
ja som sagt så har jag varit på verkstad och nollat alla åtta nio felkoderna och efter bara några dagar så började motor lampan lysa igen så nu har jag bokat en ny tid hos verkstaden för avläsning för andra gången ........ :( hoppas att färre koder visas denna gång ...

för som jag sa tidigare så köpte jag en billig felkodsläsare på nätet och provade den igår och det jag fick fram är gasspjäll felkod så jag undrar fan om det är den som spökar eller ????

bilen går hur bra som helst och det finns ingen tacken på nått som är sönder när man kör den för den går som en klocka ........det ända jag har kännt nu på senare tid efter att motor lampan lyst för första gången är att bilen känns inte lika pigg i axelationen alltså den axar inte lika bra som för och en sådan bil med 2,4 t i sig ska bjuda på lite mer tycker jag men men vet inte ens hur en xc 2,4 t är i ax m-m för jag själv har haft bilen i några veckor bara .....

mvh
fr
skellefteå

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]