Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petjo
Hej.
Det har skrivits en hel del om detta problem och jag har sökt och läst. Jag tänkte delge forumet mina erfarenheter av detta problem. Min bil har nu gått 50000 mil och de sista 2000 milen har jag haft detta felmeddelande från och till. Efter vad jag förstått kommer detta fel vid flera olika tillfällen och felen kan vara så kallade följdfel.
Jag har konstant bytt olika delar så ni som får detta problem kan ju se hur långt jag kommit i felsökandet och bytandet av delar.
1. Virvelspjället. Försökt laga med repsats, det slutade med att jag fick byta hela virvelspjället.
2. Styrbox till EGR-ventil bytad
3. Lambdasond bytad.
4. bakre motorkudde. (vaccumkuddar som är kopplade till turbotrycket på något sätt så att om kudden är sönder suger den tjuvluft.
Efter byte av dessa delar trodde jag att felet var löst men
felet har uppkommit igår igen vid konstant körning på motorväg i ca 110km/h. Jag gasade på för att göra en snabb omkörning och displayen lös igen. Felet har ej återkommit idag. Kan vara ett "elfel" så jag skall koppla upp den i veckan och se vilka felkoder jag får.

Ett tips kan vara att man börjar kontrollera att motorkuddarna är hela innan man börjar byta delar, tydligen sätter systemet fel i EGR och lambdasond fastän dessa kan vara hela och motorkuddarna kan vara sönder. Det enda som inte är bytt ännu vad gäller avgassystemet är själva EGR-ventilen.
Användarvisningsbild
av isak
är br-filter bytt? min fick det där meddel- sensommaren ibland flera ggr samma dag. efter filterbyte har den funkat.
Isak
Användarvisningsbild
av isak
rapsinblandningen ställer till det i samband med vinter o kyla! är ju en enkel åtgärd att prova med filterbyte.
troligt att högtryckspumpen är känslig för undertryck på sugsidan innan den börjar gå dåligt? misstänker jag?
Isak
av Sinax
Liknande fel har jag på min volvo v70 d5 -02, har kommit upp likadant felmeddelande på färddatorn 3 gånger med olika intervaller. men min sambo var ute och körde så kom felmeddelandet när hon körde i ett kraftigt gupp.ska också prova att byta bränslefilter.
Användarvisningsbild
av Shadows
isak skrev:är br-filter bytt? min fick det där meddel- sensommaren ibland flera ggr samma dag. efter filterbyte har den funkat.
Isak
Präcis samma sket for mej.
Nyt bränslefilter = ingent fel :D

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]