Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TorxE14 skrev:Att ens ta upp vad säljaren har för etniskt ursprung har ingen relevans i det här sammanhanget. Sånt hör hemma på 1930-talet.
I din värld kanske. Tyvärr har inte mycket ändrats sen 30-talet.
JE Jr skrev:En kompis har eller hade nåt liknande på sin S90 98:a. Ska försöka höra med honom om han löste det nån gång. Tycker mig minnas att Volvo inte visste vad de skulle göra åt det, de har bland annat bytt oljepump utan resultat.
Vore tacksamt!
Tillägg: Bilen kan köras lugnt hur långt som helst. Men just efter 2-3 pådrag och man går ner på lugnt varvtal kommer det felmedd...
cribbbbb skrev:
JE Jr skrev:En kompis har eller hade nåt liknande på sin S90 98:a. Ska försöka höra med honom om han löste det nån gång. Tycker mig minnas att Volvo inte visste vad de skulle göra åt det, de har bland annat bytt oljepump utan resultat.
Vore tacksamt!
Tillägg: Bilen kan köras lugnt hur långt som helst. Men just efter 2-3 pådrag och man går ner på lugnt varvtal kommer det felmedd...
Gör du några pådrag så händer föäljande
1. oljan varm = tunnare = håller inte trycket lika bra.
2. Motorn blir varmare = större spel i lager osv = lägre tryck.

När du senda går ned på lågt varvtal hinner pumpen inte pumpa nog för att hålla upp trycket.

Du har alltså felet hela tiden, men när motorn blir lite varmare går du under gränsen så det varnar.
cribbbbb skrev:
Vore tacksamt!

Du ska inte köra bilen, för du har för lågt oljetryck även när lampan inte lyser!

När du har högre varv på motorn så omsätter den mer olja= den får mer kraft att suga is sig mer skit som fassnar i silen.

Vi har haft några få bilar som trots rengöring tappar oljetryck. Dessa bilar har kommit från andra verkstäder som utfört jobbet.
Det vi gjort med bilarn är att rengöra träget & byta oljepeng sil, sen funkar dom.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]