Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Vi gjorde det hemma hos kompisen i hans garage.
Nolla räkneverket måste det till Vida för att fixa förstås.
Gjorde det i omgångar om 2 liter, 2 liter ut stanna bilen, 2 liter i och sedan om o om igen.
Vi hade genomskinlig slang i såväl oljestickshålet som på "ut" oljan. Då syns skillnaden.....
Bör vara 2 pers. tycker jag, 1 i bilen som stannar o startar på rätt ögonblick samt lägger i växlarna såväl framåt som Bakåt.
Tog loss returen högst upp på Oljekylaren där röret sitter med Snäpplås, inköpet var 4 dunk. Olja
2 st O-ringar o 2 st. Snäpplås (1 i reserv). Summa 2051 kronor.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hade själv tänkt byta oljan på min fram i sommar, tidigare bara gjort det på verkstad.

Sätter man slangen på kylaren, eller på slangen från växellådan? (Vilket håll kommer flödet från)
Vilka o-ringar var det du bytte?

/Andreas
Användarvisningsbild
av wissel
Bild

Snäpplåset och 2 oringar sitter på röret till Oljekylaren.
Den svarta slangen på bilden, högt upp o du ser det gröna Snäpplåset direkt...
Ta loss röret och tryck på slangen på kylaren, använd en slangkoppling försiktigt tror slangen där är ca 20 mm. då det är lite tryck där när oljan kommer,
slangen ner i oljestickan tror jag är ca 12 mm.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Perfekt! Tack!

Och röret till lådan man kopplar bort från kylaren hänger man bara vid sidan?
Antar att det är viktigt att det inte sugs in någon smuts där.
av joelmaga
Har nu haft inne bilen på volvo, och dom har bytt olja i automatlådan och dom sa att dom nollat 2 adaptioner.
men de blev inge bättre.
den växlar fortfarande upp o ner vid jämn gas ca 60km/h

måste man köra ett tag, eller märker man skillnad på lådan direkt??
Användarvisningsbild
av wissel
joelmaga skrev:Har nu haft inne bilen på volvo, och dom har bytt olja i automatlådan och dom sa att dom nollat 2 adaptioner.
men de blev inge bättre.

Att BYTA olja har nog aldrig hjälpt något.
Att SKÖLJA lådan däremot har hjälpt ibland eller kanske t.o.m. ofta.
Gör om Gör rätt så skall du se....är mitt TIPS.
Det skulle kunna vara ditt Gasspjäll som börjar tröttna på livet också ?
Spjällena är ju känsliga på 2001orna om du har Magnetti spjället.
:-)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Väldigt konstigt...
Du bör märka det ganska direkt.

Bara en fråga, det är inte lockup som går i och ur när du kör. Få då kan varvtalet hoppa 500-700 rpm vid lugn körning.
Så vi är helt säkra på att det verkligen är en växling mellan 4 & 5.

Bara kastar ut ideér som kommer upp här...
Det skulle nämligen kunna vara problem i kontrollsystemet som sköter oljetrycket till kopplingarna som får svårt att kontrollera lockup kopplingen. Den försöker ansätta "slirande lockup" men får "fast lockup" pga dålig kontroll. Den avbryter då och försöker igen om en stund. Detta kan kännas som en snabb upp och nedväxling.

Är det en däremot en växling (mellan 4 & 5 antar jag).
När den växlar borde inte förändras någonting under växellådans livslängd sålänge mjukvaran är densamma.
Det bästa vore om man kunde fråga eller provköra en annan XC70 med samma årtal & motor och se när den växlar.

Sen tänker jag lite på det som wissel skriver.
Däremot så tänker jag mer på gaspedalens givare, för den har direkt påverkan på växlingspunkterna.
Växellådan väljer växel efter din gaspedals läge (inte spjället) & bilens hastighet. Och ger den en ojämn signal så kanske man kan få problem.
av joelmaga
wissel skrev:
joelmaga skrev:Har nu haft inne bilen på volvo, och dom har bytt olja i automatlådan och dom sa att dom nollat 2 adaptioner.
men de blev inge bättre.

Att BYTA olja har nog aldrig hjälpt något.
Att SKÖLJA lådan däremot har hjälpt ibland eller kanske t.o.m. ofta.
Gör om Gör rätt så skall du se....är mitt TIPS.
Det skulle kunna vara ditt Gasspjäll som börjar tröttna på livet också ?
Spjällena är ju känsliga på 2001orna om du har Magnetti spjället.
:-)
De är bytt olja i december, och så lämnade jag in den nu i april på volvo , för felsökning, gasspjället var ok, och oljekvaliten var bra enligt volvo. inga felkoder mm.
men jag ville ändå börja med oljebyte igen + nollning med vida, de är nu gjort men ingen sklillnad.
volvo säger att de är TROLIGEN lådan som är defekt..
av joelmaga
andreas 80 skrev:Väldigt konstigt...

Bara en fråga, det är inte lockup som går i och ur när du kör. Få då kan varvtalet hoppa 500-700 rpm vid lugn körning.

Det skulle nämligen kunna vara problem i kontrollsystemet som sköter oljetrycket till kopplingarna som får svårt att kontrollera lockup kopplingen. Den försöker ansätta "slirande lockup" men får "fast lockup" pga dålig kontroll. Den avbryter då och försöker igen om en stund. Detta kan kännas som en snabb upp och nedväxling.

När den växlar borde inte förändras någonting under växellådans livslängd sålänge mjukvaran är densamma.
Det bästa vore om man kunde fråga eller provköra en annan XC70 med samma årtal & motor och se när den växlar.

Däremot så tänker jag mer på gaspedalens givare, för den har direkt påverkan på växlingspunkterna.
Växellådan väljer växel efter din gaspedals läge (inte spjället) & bilens hastighet. Och ger den en ojämn signal så kanske man kan få problem.
Har haft inne den på volvo för felsökning, men dom fick inte fram nå felkoder. borde dom inte fått de om de är en givare som är problemet??
av joelmaga
andreas 80 skrev:Väldigt konstigt...

vad är lockup?
när jag kör med farthållare i 60km/h, då växlar den inte upp o ner

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]