Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Nu börjar det bli väl OT, för det var väl kopplingsbyte det gällde och inte kamremmar.

Men starta gärna en tråd om kamremmar. :wink:

Klart att det är billigare hos bilverkstaden "Slägga och Spett". En del håller hus i en utkyld lada i utkanten "in the middle of nowhere". Klart som f-n att man kan hålla låga priser när man inte behöver lämna garanti och kan stoppa hälften i rakt i pluskan.

Man kanske skulle starta en bilverkstad? :roll:
Nej, jag tror inte det. Verkar inte vara någon guldgruva.
av mash100
camaro69 skrev:Nu börjar det bli väl OT, för det var väl kopplingsbyte det gällde och inte kamremmar.

Men starta gärna en tråd om kamremmar. :wink:

Klart att det är billigare hos bilverkstaden "Slägga och Spett". En del håller hus i en utkyld lada i utkanten "in the middle of nowhere". Klart som f-n att man kan hålla låga priser när man inte behöver lämna garanti och kan stoppa hälften i rakt i pluskan.

Man kanske skulle starta en bilverkstad? :roll:
Nej, jag tror inte det. Verkar inte vara någon guldgruva.
Tråd om kamremmar :lol: ?knappast
men däremot om bra bilverkstäder..
jag håller inte jag om att liten verkstad skulle var sämre ..
Oftast är det duktigt folk som börjat hos någon annan och senare öppnat eget.
Det finns dåliga och bra . Därför är det värdefult om man en kan få en rekommendation av någon som hittat en bra vekstad.

Den som jag använder fick jag tipps om via en märkesklubb och är helnöd. :!:
Senast redigerad av 1 mash100, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lars2172
HEj på er ,, har ringt runt lite i dag o kollat priser det skiljer än hel del har frågat på fyra olika verkstäder .
Dom som var billigast skulle ha 8792.ink moms, för rubbet allså komplett, koppling +packning låda /motor ,samt infättning ingåendeaxel
Dom som var dyrast skulle ha 12765.ink moms för samma jobb. allså 3973kr skiljer det på priset
kan tilläga att dom två andra låg på 10234 kr.samt 9628 kr . /lars
av tbar
midnight skrev:En del OK-verkstäder har ju åxo billiga reparationer. Här i Arvika har de sevice som gäller på volvos garanti och de som anlitar OK säger att de är billigare än både volvo och mekonomen. Men det är väl kanske olika det åxo i vårt avlånga land.
Tja,
Nu skall man ju inte dra alla över samma kam...
Har en gammal Mondeo. För många år sedan lämnade jag in den till OK verkstad för kamremmsbyte. Skulle vara billigt jämfört med Fordverkstad...
Tyckte den lät lite konstigt efter ett tag så påpekade detta vid nästa service på auktoriserad verkstad. De såg att man inte bytt spänrulle och löphjul - bara remmen (-Jasså, inte servad på "riktig" verkstad?). Tillbaka till OK som fick ordna detta.
Förra sommaren sprack topplockspackningen. Eftersom bilen nu är så gammal och skruttig jag tog haynesmanualen och började riva. Vad ser jag??? Jo man har monterat kamremmen så att ena kammen stog en kugg snett!!! Har nu gjort allt jobb själv med slipning av ventiler och annat. Motorn går som en klocka...

Så jag får nog instämma med dem som ser fördelarna med att lämna in på "riktig" verkstad för vissa typer av jobb.

Här finns ocks en poäng med att köpa orginalreservdelar. När jag höll på med motorrenoveringen och jämförde reservdelspriser upptäckte jag, att köpte jag orginal från Ford så ingick ibland små "detaljer" som behövdes, vilket inte ingick från andra välkända reservdelsåterförsäljare. det blev en del åkande fram och tillbaka för att komplettera.
av attol
Solna bilteknik verkar bestå av ett gäng skojare, lämnade in bilen på service och det verkar som de "fabriserade" ett fel, nämligen att motorn fortsätter att gå även om man tar ur nyckeln. Den stannar dock när man släpper alla pedaler. När vi ringde och bokade ett nytt besök så fick vi på internetbokningsbekräftlsen att det skulle kosta typ 700 spänn så då avbokade vi det besöket. Dessutom kom vi att tänka på att det stod en äldre man och fotade verkstaden när vi var där(och vi fick båda kanslan av att han var missnöjd). Känns bättre att vi lämnar in den på en riktig verkstad....
Användarvisningsbild
av camaro69
Solna Bilteknik är nog det sista stället, näst efter skroten, jag skulle lämna min bil till.

Men dom har fina helsidesannonser i Metro som lättlurade kan "bländas" av.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]