Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tag ur säkringen till höger halvljus och mät att du har spänning på den ena kontakten. Från den andra kontakten kan du resistansmäta ut till kontakten på lampan.

Enligt schemat är plussidan på säkringen gemensam för höger och vänster halvljus, funkar det vänstra bör alltså båda säkringarna ha matning. Från säkringen till lampan är kabeln skarvad två gånger, en genom torpedväggen på vänster sida och en i fronten (sid 143/73). Om säkringen är hel (och har bra kontakt) är det troligen dålig kontakt i en av skarvarna.
Typ lite silikon eller liknande...smältlim fungerar också bra. Det måste bara vara något som fäster på isoleringen och som är tätt. I nödfall kan man ta eltejp men det håller inte i längden och ger inte 100 % tätt.
mikebike skrev:Tag ur säkringen till höger halvljus och mät att du har spänning på den ena kontakten. Från den andra kontakten kan du resistansmäta ut till kontakten på lampan.
När du säger kontakt menar du själva ”plastbiten” som man sätter kopplar på på lampan eller menar du något annat? Detta är väldigt nytt så jag förstår nog inte riktigt vilka kontakter du menar att jag ska mäta mellan?
Hur mäter jag att säkringen har bra kontakt?
mikebike skrev:Enligt schemat är plussidan på säkringen gemensam för höger och vänster halvljus, funkar det vänstra bör alltså båda säkringarna ha matning. Från säkringen till lampan är kabeln skarvad två gånger, en genom torpedväggen på vänster sida och en i fronten (sid 143/73). Om säkringen är hel (och har bra kontakt) är det troligen dålig kontakt i en av skarvarna.
Måste tyvärr säga att jag inte hänger med på vart i schemat man ser det men ok (gissar på det som ser ut som en kabelkanal i mitten (?).
rickardl skrev:
mikebike skrev:Tag ur säkringen till höger halvljus och mät att du har spänning på den ena kontakten. Från den andra kontakten kan du resistansmäta ut till kontakten på lampan.
När du säger kontakt menar du själva ”plastbiten” som man sätter kopplar på på lampan eller menar du något annat? ?
Ja, plastbiten är ett kontaktstycke med flatsiftshylsor inuti.

rickardl skrev:Måste tyvärr säga att jag inte hänger med på vart i schemat man ser det men ok (gissar på det som ser ut som en kabelkanal i mitten (?).
Skarvkontakterna heter 54/3LE (torpedväggen) och 54/4 (fronten). I dokumentationen finns förutom scheman även bilder på hur kontakterna ser ut och var de sitter, förteckning över säkringar och kabelfärger mm.
Jag tycker själv det är rätt bökigt att söka i pdf-dokument, jag föredrar pappersvarianten och jag har en sådan till S80/V70 2001.

Beträffande säkringen händer det ibland att det kan räcka att man tar ut den och sätter tillbaka den för att det skall bli kontakt..
Tack för all hjälp!

Va gäller54/3LE är det denna som är direkt länkad med säkringarna i kupén? (sid 69 (139 pdfs.) Bägge dessa "skarvisar" är svåra att komma åt eller? Jag håller med om att et är ett bra dokument men jag saknar lite kunskap för att tillgodogöra mig det till fullo :(

Vad gäller säkring så har jag lossat och bytt säkring tidigare (det borde isf va kontakt). (bytte just in case även om den var hel den som jag bytte mot).

Så mao. Tag ut säkring, mät vid kontakten ut till lampan och vart sedan ...? Du menar säkert inte resistansmäta mellan vänster och höger lyses KONTAKT?

Vad blir skillnaden om jag mäter med säkring mot för utan?

Till sist något annat, om ni är införstådda i hur man får ut lampan från dimljuset får ni gärna säga det också. Den var svår att få ut, jag kände någon form av ”låsanordning”, ska man trycka in den? Var det äns något lås eller kände jag fel?
rickardl skrev:Så mao. Tag ut säkring, mät vid kontakten ut till lampan och vart sedan ...?
Resistansmät ut till kontakten vid höger halvljus, aternativt låta lampan sitta i och resistansmäta till jord (lampan har mindre än 1 Ohm).

Men först bör du kolla att lampan får jord, resistansmät från den svarta sladden i kontakten till chassi.
mikebike skrev:Resistansmät ut till kontakten vid höger halvljus, aternativt låta lampan sitta i och resistansmäta till jord (lampan har mindre än 1 Ohm).

.
Jag vet inte vad jag gjorde för fel men det gav -0,27 när jag satt på Ohm och mätte från Svart kabel alldeles vid fästet till plastkontakten och till jord.

Vad bör jag ha på för Ohm styrka på multimetern?

Ska kolla övriga förslag asap

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]