Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hello!
Har kört en del med parkvärmaren denna tanken, men min bil drar mycket diesel.
Igår var bränslemätaren nere på halv tank och då hade jag inte ens kört 45 mil.
Denna tanken så lär bilen närma sig 1 liter/milen. Jag pendlar 12 mil till jobbet och har snäll motorvägskörning i max
120 km, så även om jag kör en del parkvärmare så måste väl 1 liter milen vara mycket för en D5a snäll motorvägs körning?
/Daniel
Vid 65 mil är min mätare på halv tank. Sedan faller mätaren mot reserven lite snabbare så tankmätaren är inget precisionsinstrument. Vid 90 mil är jag ett streck ifrån reserven. Om du har automat har du provat att köra i manuellt läge?
Visserligen hade jag en 2011, V70 D5 AWD aut som jag nu sålt pga missnöje. Köpte den ny och här i norr var det konstant kallt under de tre månader jag hade den. Drog som lägst 1.05 men oftast 1.2l/mil och färddatorn visade då 0.95. Min xc90 2.5t drog 1.25l/mil under samma förhållanden men då var ju det en bensinare. Har nu kört runt med hustruns Saab 9-5 2,3 aut biopower, tankad med bensin då det är kallt och den drar 1,12/mil. Snåldiesel? ( Och nej, ingen husvagn bakom V70 och inget fel på den enl Volvo)
hm, verkar som mer har än jag har lite problem med hög förbrukning. Tankmätaren är inget precision instrument
men den har funkat bra för mig. Jag brukar kunna köra runt 50 mil på halvtank på den.. Men undre halvan så går det lite snabbare. Skall prova att köra utan parkuret nästa tank, och se hur stor skillnaden är..
Har provat detta redan och då drog bilen 0,8, men jag skall prova lite igen nu när det är varmare.
/DL
Vänta bara tills de nu börjar blanda ännu mer RME i dieseln, då lär ni tyvärr märka en ytterligare försämring av förbrukningen. :(

Mackägaren på min ort har krigat för att få leverans av i princip RME-fri diesel, och han har på något sätt lyckats få sin vilja igenom. Hittills..
Jag kan meddela att han är älskad av lastbilsåkarna.
Det kanske är därför min snittförbrukning inte är svettig, trots automatlåda, svinkall vinter och dieselvärmare i tid och otid..
0,75l/mil med avsevärt mer än hälften kortkörningar och stadskörning, mätt vid tankningar såklart.
huvudet på spiken Kvantskum!
det är skitdieseln med alla utspädningar som höjer förbrukningen. ni kanske borde ifrågasätta mera med mackägaren o ställa krav på europa dieseln ska införas!
Isak
Hello!
Då har jag ett nytt rekord! Denna tanken drog bilen ca 0,95 lugn motorvägs körning!
Billigt o bra nu när diseln kostar 14,40kr..
Nu är det ca +3 ute temperatur, men när jag kör bilen, och sedan stänger av den så hör jag att dieselvärmaren går? Skall denna gå när det är såppas varmt ute?
/DL

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]