Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pladdde
Hej!
Har en v70 -01 170hk automat som bråkar lite.
Började med att den dött nån sekund när man kör(kanske har hänt 3 ggr på 6 månader).
För några veckor sen så började dem blöddra på tomgång för att sedan dö.
Drar på starten å den tänder till någon gång men inte mer.
Efter ett par försök så startar den som om inget hade hänt.
Igår hände samma sak och idag när jag körde så dog den helt plötsligt å jag fick stanna vid vägkanten.
De va precis som att stänga av bilen när man kör.
Samma sak som på tomgång, drar på starten å den tänder till nån gång för att sedan gå igång som om inget hade hänt.

Vad kan d va för fel?
Har sökt lite men hittar ingen som har haft samma problem.

Service med nya tändstift, luftfiler å nya olja å filter byttes för ca 1000 mil sen.
Gasspjället är bytt enligt förra ägare för 1 år sen å d ser nytt å fint ut, inte en smuttsfläck inne i de heller.
Användarvisningsbild
av wissel
Vet ju inte hur många mil din bil rullat ! Det skulle ju kunna vara ett tätt bränslefilter om det aldrig har blivit bytt.
Tänker som så att om det vore typ Tändspole eller stift så skulle bilen inte stanna helt utan bara gå uselt !
jag tror tt det är bränslerelaterat :-)
av erikeriksson
Hej, som vanligt är det väl bäst att läsa felkoder först.

Kan det vara "glapp" i tändlåset eller att det är fel i den krettsen som gör att man inte kan start med en (automat) växel ilagd, det finns bla en brytare på automatlådan med anslutningar och en i växelföraren.
av pladdde
den har rullat snart 27000 mil. bränsle filtret ska bytas, har bara inte blivit av än.

finns inga felkoder, kanske bara va ett exempel men ja tror inte d e fel på tändingslåset eller automatväljaren för då hade den inte börjat blöddra på tomgång innan den dör.

ska prova att byta filter annars börjar ja misstänka lmm
av v70aut02
Jag har en liknande lista med symptom, och har fått diagnosen ETM defekt, det skall tydligen vara spjällhuset som strular, det kan vara både mekaniskt och elektroniskt som den strular (efter vad jag läst mig till). Det finns en firma som heter Atech2 som tydligen renoverar dessa "guldklimpar", volvo tar nämligen ganska bra betalt för en ny och det är ett vanligt fenomen. Googla ETM , gasspjäll eller spjällhus så kommer du hitta mer info att jämföra med dina symptom. Lycka till!
av pladdde
som sagt, finns inga felkoder...
och ja har svårt att tro på gasspjället då de inte e gammalt.
har funderat ett tag å ja gissar på att de bränslepump eller kanske relät.
men tror mest på bränslepumpen, för hur vanligt är de att relät slår ifrån när motorn är igång?

//Andreas
av pladdde
dog idag igen... lyssnade noggrant å ja hörde inte att pumpen gick.
å när jag väl hörde pumpen så startade den.
så d e antingen relät eller soppapumpen.
Användarvisningsbild
av lilleman
Det var ju bra att du hittade felet :)
sådanna fel som kommer o går är fruktansvärt irriterande
man kan ju inte lita på kärran.

Mvh/Roger :D

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]