Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försöker räkna ut hur många timmar batteriet mäktar med att driva ett st dimljus.
Elfel i bilen, bilen på verkstad och dimljuset lyser...

Hur litet/stort batteri (ah) är det till en D5?
Tror dom är på 105Ah men är int säker.
105Ah har ett full laddat batteri som är fabriksnytt, som elastas med en låg balastning.

Ju äldre bateriet är & om det fått djupurladningar så får det färre Ah
Sen vet du ju inte om det är full laddat när du börjar? det tar lång tid att ladda de sista 15%
Sen räknar man ju Ah till väldigt låg batterispänning, så vist, en lampa lyser ju vid även mycket lågt volttal, men mycke annat kommer inte funka i slutet.
Tack Carman.
Om det var närapå fullt så borde det kunna lysa upp till 60timmar.
Hade bilen på laddning ända fram tills bärgaren hämtade bilen.

Men som du säger, det var säkert inte fullt och absolut inte nytt, tror det var original dessutom.
Men lär ju åka på att byta ut det nu i och med denna uttömning.
vill man inte att bilen ska dra ut strömmen i batteriet, så lossar man minuspolen...
Då ska man komma åt batteriet med ;)
Bilen står på inhägnat område så det är mer eller mindre omöjligt, och jag tror knappast att bärgaren hade tid med att klättra igenom bilen, via förardörren då C-låset öppnar inte bakdörrar eller baklucka (REM).

Hade felkod 1A5A med....

Lustigt att bilen väljer att sätta lampor i drift så de ej går att stänga av när dator dör... 2.a gången nu. Borde (finns antagligen med i REM eller CEM) finnas någon form av skyddsfunktion mot detta.
Går det inte att regenerera batteriet? Jag lyckades med det med en 55 Ah batteri med en spänning på ca 1 volt. Det tog 4 dygn. Men den funkar.
Nja.. tror inte det är värt besväret.
Har varit ganska tuff mot batteriet i omgångar. Korta körsträckor, bränslevärmare, stolsvärmare, bakrute-elspegelvärmare...
Mycket korta körsträckor (curling-farsa...) lämna-hämta... lämna-hämta.. och inte var det bättre med denna kyla med... -22c förrgår natt... Hade inte hunnit mäta upp spänningen i batteriet... (Skulle ha gjort detta...men... :oops: )

Så jag tror att lösningen denna gång blir...
Nollställning av felkoderna, omprogramering av REM.. upplivning... och nytt batteri.
Sen får jag väl ta en tur/retur nyköping för att få igång laddningen ordentligt.
min har 95Ah batteri Volvo Original, möjligt de nyare har större. Står med ctek på hela dagarna på jobbet, då har man fräscht batteri jämnt, de andra på jobbet har ju i sina motorvärmare så jag laddar mitt batteri samtidigt.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]