Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår att du inte lägger 3000 kr på ny nyckel. Ville bara hjälpa dig klargöra några saker.
KIR:en är uppdelad i 2 delar. En nyckeldel med fjäder och transponder ("Chipet" som kommunicerar med bilens startspärr) och en fjärrdel med ett kretskort som är kodat mot bilens larmsystem. Se bild.

Bild

Du kan beställa endast nyckeldelen på volvo för antingen ca 500 kr OSLIPAT (Lokal låssmed får slipa den för en hundring eller så, kopiera din nyckel) eller ca 1000 kr SLIPAD med din bils nyckelkod.

När du fått din nya nyckeldel slipad så måste volvo läsa in programvara för den nya nyckeln för att bilen ska godkänna att starta med den. Detta kostar runt 600 kr.

Detta går att göra själv, om man inte känner för att ge volvo 600 kr. (Har själv gjort det.) Då får du demontera din gamla nyckel och plocka ur transpondern och flytta över till din nya (Borra ur den från nya nyckeln och sätta dit din gamla). Finns info på olika forum hur du går tillväga.

Det blir hur man än gör mycket billigare än 3000 kr. Det måste vara för en helt ny komplett KIR med fjärrdel också.
Som billigast kan du byta din trasiga nyckeldel för en 700 kr kanske. Det var vad jag gav =)

Skriver lite artnummer om du blir sugen på att ge dig på detta.
Applikation Tändnyckel
S60 8645454
S80 9438428
V70N 8633525
XC90 8691258
Nyckelämne oslipat 31253386
MatsBoberg skrev:Bra tips! Ringer jag bara växlen på Volvo och beställer? =]

Behöver jag inte uppge någon kod för mitt rattlås/tändningslås? Var hittar jag det?

mvh,

Mats
Den tar din volvo ÅF fram, kostar dock sen ger dom inte ut den på telefon.. eller dom ska iaf inte göra det ;P
Uffeeh skrev: Du kan beställa endast nyckeldelen på volvo för antingen ca 500 kr OSLIPAT (Lokal låssmed får slipa den för en hundring eller så, kopiera din nyckel) eller ca 1000 kr SLIPAD med din bils nyckelkod.

När du fått din nya nyckeldel slipad så måste volvo läsa in programvara för den nya nyckeln för att bilen ska godkänna att starta med den. Detta kostar runt 600 kr.
Nu hänger jag inte med alls...

Varför skulle man behöva läsa in programvara (i bilen eller nyckeln?) om man bara ska byta ut nyckel-blads-delen (för bara en trasig fjäders skull dessutom)? Om låssmeden slipar nyckelämnet efter den gamla nyckeln är det väl bara att byta?

?:-/
kruxet är den lilla lilla Transpondern som sitter i nyckeldelen (osynlig)....visst
kan du flytta över den så går ju det precis som tidigare sagts.
Med bara en ny nyckel som visserligen passar i låset så startar ALDRIG bilen.
Är du med ?
:-)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]