Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har XC70 -03 , gått ca 20500 mil.

Vid senaste servicen konstaterades att fyrhjulsdriften inte fungerar fullt ut såtillvida att den bara driver lite på bakhjulen och huvuddelen på framhjulen.
Verkstan beskrev det som att splinsen i växeln är slitna.
Inga oljud eller så.

Dock har jag märkt sista tiden att den inte känns som vanligt driftsmässigt, så detta var väl väntat och dyrt...
Det "lustiga" är att den känts konstig i drifgten sedan senaste besiktningen, om det nu kan ha något samband.

Hur som.
Om man får tro statisktiken bl a här på forumet så "skall" ju dessa vinkelväxlar rasa ungefär nu i det läge jag har (ålder/mil).
Det är väl bara att konstatera.

Ni som åtgärdat;

Jag fick en prisuppgift på 14000 på material och arbete från aukt verkstad.
Finns det andra verkstäder som kan utföra det klart billigare?
Vad är er erfarenhet?

Tips som gör att hålet i plånboken blir något mindre emottages mycket tacksamt !!
av henrikjohansson82
Tja

Har precis gått igenom samma problematik på min-04!

För min del va det bara hylsan som var paj, vinkelväxel hade klarat sig så jag kom undan med 4000:- Jag hade heller inga oljud!

Problemet är att det går för torrt i hylsan, nu fettar dom in allt riktigt vid montage!
jag är också riktigt förundrad över bilprovningen, dom hade då inte tändningen avslagen på bromstesten på min bil, kanske hade hylsan pajjat redan då!

Hoppas det ordnar sig!

//Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har bytt massor av såna där.
jag kan sägg att på ALLA jag bytt så är plincen i hylsan helt rena & splisen i vinkerväxeln är extremt tunna, nästan obefintliga.

Dom som inte byter vinkelväxel, gör inte rätt. de tunna litna splinsen kommer att ha önder den nya hylsan på sikt!
av henrikjohansson82
Skumt, mekanikern här på Volvo, som jag verkligen litar på sa att splinesen på vinkelväxeln såg helt bra ut och att det med fett i kommer hålla bra! Han borde inte tjäna nåt på att fuska. Får väl byta v växel nästa gång då!

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]