Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
Hej alla!

Hade tänkt mig att köpa en Volvo XC70 Automat, en 2001 - 2004 då dom ligger i min prisklass:) Skulle vilja ha lite tips och tankar kring detta, funderar på 2,4T eller 2,5T?? Vissa säger att Geartronic lådan växlar som en dröm sitter den på alla?? Från vilken årsmodell sitter Haldex-kopplingen på eller rättare sagt hur kan man se eller få reda på om den har Haldex?? Har förstått att Haldex är mycket bättre en Visco-kopplingen?!

Någon som kan ge lite råd om detta köp:)
av llesrof
Haldex kom 2003 och då heter den även 2,5T (ja, om det är bensinmotor i den alltså). Om bensinaren är törstig eller ej är objektivt. Personligen tycker jag att min går förhållandevis snålt med tanke på att den har turbo, automatlåda och fyrhjulsdrift. Strax över litern vid min typ av körning som mest är ut genom byn. landsväg i tre mil och sedan in i centrum i Jönköping. Jag tror att Geartronic blev standard från och med årsmodell -03. Med standard menar jag att den ersatte den vanliga automatlådan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tycker att det är lite konstigt att den XC70 drar mer än min S80T6 med fyrstegad aut. Bakhjule´n drivs enbart med några % tills framhjulen tappar grepp. Visst XC70 är stor, höh och tung. Geartronic kom 03 och är samma låda i princip som de andra femstegade men enda skillnaden att man kan växla manuellt.
av Robban_T5-R
ok nu är jag lite klokare, fattar jag det rätt att alla med Haldex är 2,5T?? Har tittat lite på diesel med men skatten är idiothög men det kanske jämnar ut sig till en fördel med mindre bränsleförbrukning på ett år... får räkna :D
av staffann
Tips: Bilen döptes om från V70XC till XC70 samtidigt som Haldex-kopplingen introducerades. Så kollar man vad modellen heter (litar inte på vad folk skriver i annonser) så är det ganska lätt.
av Robban_T5-R
Tydligen ska det inte vara lätt:

Enligt Volvo bytte V70XC namn till XC70 i mars 2001 och viscokopplingen ersattes av Haldex i maj 2003!
Alltså finns det XC70 med viscokoppling 2001-2002??
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]