Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alrik
Handlade för 2v sedan en S60 D5 - 06 på en bilfirma och fick då således en trafiksäkerhetsgaranti på 300mil/3månader.

Tittade idag under motorkåpan efter ett tips från en kompis att kolla armen till virvelspjället. Armen hade då släppt från inre kulleden och hängde i kulan i det yttre. "Knäppte" tillbaka armen och åkte hem från jobbet (3,5mil). Hemma så tittade jag under huven igen och såg då att armen hoppat loss igen. Felet är troligtvis att 1 av dom 4 "klackarna" som håller i kulan har lossnat.

Felet har således garanterat varit där när jag köpte bilen men jag tycker att garantin är lite luddig att förstå.

http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafik ... ranti.aspx

Bilen kommer klara besiktningen skulle jag tro och då gäller ju inte Punkt 2. Det jag funderar om är ang. Punkt 8, konsumentköplagen.

8. Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom Trafiksäkerhetsgarantin för begagnade bilar. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen, om det görs inom två månader från upptäckten.

Så vad gäller här, kan jag få armen/spjället utbytt utan kostnad? Bilen hade gått 15120 mil vid köpet och jag har kör ca: 130mil. Känns som att armen har hängt ett tag innan köpet.
Användarvisningsbild
av hollan
om det är som du beskriver att felet ligger i själva armen den som är knappt 10cm lång så kan jag meddela att den kostar typ en 20a på volvo och som du antagligen redan vet så tar de ca 3min och laga så hade jag varit i dina skor så hade jag bytt själv och inte ens orkat ta upp det med bilhandlaren
av alrik
hollan skrev:om det är som du beskriver att felet ligger i själva armen den som är knappt 10cm lång så kan jag meddela att den kostar typ en 20a på volvo och som du antagligen redan vet så tar de ca 3min och laga så hade jag varit i dina skor så hade jag bytt själv och inte ens orkat ta upp det med bilhandlaren
Är inte armen i sig utan den inre "koppen" som håller i armens kula. Dvs. koppen har tappat en av fyra "klackar" som låser fast kulan. Om det var den yttre koppen så skulle jag givetvis handla en ny arm utan att ens tänka på handlaren. Men efter att jag läst ett gäng trådar ang. detta problem och att det kostar ca: 1000 kr att låta verkstaden fixa den inre koppen så är det alltid 1000kr som man kan göra annat för.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]