Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bagarn09
Hej!
Skulle vilja komma åt lite för och nackdelar kring dessa. Har vart i kontakt med Polestar och BSR, inte RICA.
Är det några här som har testat var och en av dessa, skulle ni kunna slänga iväg ett gäng goda respektive negativa ord kring var och ett?
Polestar är ju det mest lagliga om jag fattat det hela rätt.. Men vill ha mer kött på benen än så!

Som det framgått i tidigare tråd så har jag ju en törstig V70 som jag vill försöka få ner soppaförbrukningen på utefter landsväg allra helst..

Tack på förhand! :)

MVH; Jimmy
Jag har bara positivt att säga om Polestar, om du dessutom tänker göra service i Volvohandeln så påverkas inte Polestar av det som kallas Service 2.0 och som ingår vid orginalservice. Jag har ingen erfarenhet av de andra, men Polestar påverkar inte bränsleförbrukningen. Har du mer än 0,7/mil bara på körningen (Värmardriften inte inräknad) så sitter felet i din högerfot tror jag iaf. Jag kör själv samma bil men med manuell låda M66 och den tar 0,53 om man bara räknar körningen. Du skall kanske kolla om du har senaste mjukvaran på ECM. Lägg gärna ett PM så får du art nr.
Polestar är alternativet!

Om du detaljstuderar de utlovade effektkurvorna från BSR och Polestar så kan man konstatera följande:

1. BSR ger en högre toppeffekt, 220 hk i stället för 205 hk. Samt maximalt 455 Nm mot Polestars 450 Nm.

2. I det för mig "användbara" registret, dvs upp till 2750 rpm så kommer inte Polestar ge mindre effekt, det är först efter 2750 när Polestars vridmomentskurva börjar dala som BSR håller i lite längre.

Det beror alltså på hur man kör, växlar man oftast innan 3000 så ger Polestar lika mycket effekt. För vridmoment är ju bara effekt relaterat till varvtal. I ett rent rödljusrace kommer givetvis BSR dra ifrån men det gäller endast om föraren varvar ur den.

Bifogar effektkurvorna:
Polestar
Bild

BSR
Bild
trollerolle skrev:Jag har bara positivt att säga om Polestar, om du dessutom tänker göra service i Volvohandeln så påverkas inte Polestar av det som kallas Service 2.0 och som ingår vid orginalservice. Jag har ingen erfarenhet av de andra, men Polestar påverkar inte bränsleförbrukningen. Har du mer än 0,7/mil bara på körningen (Värmardriften inte inräknad) så sitter felet i din högerfot tror jag iaf. Jag kör själv samma bil men med manuell låda M66 och den tar 0,53 om man bara räknar körningen. Du skall kanske kolla om du har senaste mjukvaran på ECM. Lägg gärna ett PM så får du art nr.
Låter ju bra det där! :D
Det står i mitt registreringsbevis och i handboken att bilen ska dra 0,64 landsväg och 0,79 blandad körning. Men jag kommer inte ens i närheten av dessa siffror.. Låg på 0,8 när jag åkte långkörning, värmaren jobbade ju i mellan åt visserligen. 55 mil.. På vägen hem hade värmaren lagt av och då fick jag ner bilen i 0,75. Förbrukningen är uppmätt vid pump..
Blev tipsad igår när jag pratade med Polestar och BSR att jag skulle kolla upp bilen på volvo, gå på "djupet" i datorn och kolla efter fel(koder), kolla bränsletryck och värden före och efter partikelfilter MM.. Och det är nog inte en så dum idé när jag har mina aningar om att bilen eventuellt vart trimmad med en ProMotech box en gång i tiden. Och så vitt jag kunnat läsa mig till så har dessa boxar inte legat så varmt om hjärtat på folk här iaf! Hittade nämnligen en broschyr och monteringsanvisningar i bilen efter köp. Därav är jag lite orolig att bilen tagit stryk av detta. Dock så sitter ingen box i nu!
Nanorch skrev:Polestar är alternativet!

Om du detaljstuderar de utlovade effektkurvorna från BSR och Polestar så kan man konstatera följande:

1. BSR ger en högre toppeffekt, 220 hk i stället för 205 hk. Samt maximalt 455 Nm mot Polestars 450 Nm.

2. I det för mig "användbara" registret, dvs upp till 2750 rpm så kommer inte Polestar ge mindre effekt, det är först efter 2750 när Polestars vridmomentskurva börjar dala som BSR håller i lite längre.

Det beror alltså på hur man kör, växlar man oftast innan 3000 så ger Polestar lika mycket effekt. För vridmoment är ju bara effekt relaterat till varvtal. I ett rent rödljusrace kommer givetvis BSR dra ifrån men det gäller endast om föraren varvar ur den.

Bifogar effektkurvorna:
Polestar
Bild

BSR
Bild
Se på tusan! Priset är ju det samma för programmen så man kanske skulle satsa på en programvara från Polestar då. Och jag är ju inte ute efter en streetrace bil, snarare en "gubb bil" med lite klös. :lol: Och mer än gärna nånting som eventuellt kan få ner bränsleförbrukningen en gnutta.
När jag pratade med en återförsäljare av BSR sa han att man inte skulle sträva efter en trimning bara för att få ner förbrukningen, det var bara ett plus om man fick ner den en gnutta och ingenting han kunde garantera. Men många utav hans kunder var väldigt nöjda och dom hade sett att förbrukningen hade gått ner med 1-1,5dl vilket jag ser som positivt! :)

Men jag tar gärna emot mer information och bra samt dålig kritik om respektive programvara! :)

MVH; Jimmy
av SAM
Hej!
Jag Polestaroptimerade min V70 2.4D i våras och bilen har rullat ca 2000 mil med optimeringen. Jag är supernöjd. Bilen går som en dröm, framförallt med 1800kg husvagn efter. Alla garantier gäller och ingen premiehöjning av Volvia. Vridmomentet gör dock att bilen "äter" framdäck med tillkopplad husvagn. OBS! Förbrukningen förblir oförändrad vid samma effektuttag.
Lycka till!
Anders

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]