Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder...

Jag undrar om (och ev. hur stora) skillnaderna är i dimensioneringen av drivlinan mellan olika motoralternativ. Typ s60. Jag går i köpetankar, men har fortfarande inte bestämt mig om jag ska välja 2.5T eller R. Blir det en 2.5T blir det säkert en BSR-chippning. Kanske till och med automat också om den skulle orka med chippningen.

Det är ju ganska stora skillnader i både motoreffekt och max-vrid mellan den snålaste dieseln, 2.5T, och R-modellen. Jag tänker speciellt på annonser jag ser på blocket, där en R-modell är chippad till 350+ Hk, eller 2.5T chippad till 250 Hk.
Är det samma koppling/växellåda så har ju en chippad 2.5T:n fortfarande god marginal, och tål att köras hårt medans R-modellen ligger nära till ras.

Samma funderingar har jag runt hylsa och vinkelväxeln, samt övriga delar i AWD-systemet. Om det är olika dimensionerat på R och 2.5T, går det att uppgradera hållbarhetsmässigt.
Inte samma kopplingar
inte samma bromsar !
vet inte så mycke om reten, men där är det säkert gasnka lika (tänk på att R modellerna hade olika vrid beroende på om bilen hade manuell eller automat, nått dom som trimmar inte tar hänsyn till)

Räkna med at det KAN blir probelm med drivlinan om du överskrider det vridmoment delarna är byggda för att max tåla.
CarMan skrev:...olika vrid beroende på om bilen hade manuell eller automat, nått dom som trimmar inte tar hänsyn till
Jag har varit i kontakt med BSR och de säger att de tar hänsyn till manuell eller automat. Automat-chippningarna har lägre maxvrid än manuella, även om motor-alternativet är densamma.
Mabuse skrev:
CarMan skrev:...olika vrid beroende på om bilen hade manuell eller automat, nått dom som trimmar inte tar hänsyn till
Jag har varit i kontakt med BSR och de säger att de tar hänsyn till manuell eller automat. Automat-chippningarna har lägre maxvrid än manuella, även om motor-alternativet är densamma.
Ja det kan jag bekräfta. Då man beställer trim från BSR så får man välja om man har automat eller manuell låda. Så om det inte vore nån skillnad så hade dom ju inte haft det valet.
jockep83 skrev:vad innebär "spaceball" förutom snyggare växelspak... är det en bättre låda?? koppling?? detta gäller s60 T5..
Svaret verkar vara "Nej" på alla punkter, inklusive "snyggare". :lol:

Det har skrivits on Spaceball i andra trådar, och vill minnas att man kom fram till att det inte var någon praktisk skillnad på dem.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]