Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70noceanrace
Hej! nu har bilen rullat problemfritt 4 veckor sedan jag bytt tryck/temp givare på intercoolern. Längre än så fick det inte vara frid.
Körde bilen 25 mil i tissdags inga problem, dock reagerade jag på att just vid startöginblicket så hörde jag ett doft knackande från motorn, har läst lite om att det kan vara EGR en?

Men bilen gick bra de 25 mil jag körde för att sen parkera den tills idag. Hade värmaren på och skule starta min tripp på 25 mil hem igen. Men så fort jag startade kom denna varningslampa igen, MOTORELEKTRONIK SERVICE ERFODRAS.

Bilen gick för övrigt i nödläge hela vägen hem, lagom kul och fruktansvärt slö. Men den går rent och fint.

Fick en tid för att kolla felkoder, EGR för låg signal sa dem på volvo.

Ska in på måndag och kolla mer noggrant, men tänkte om man kan göra något själv med EGR??

Jag känner till att EGR kan sätta igen sig på dessa bilar om man kör för snällt.

Har ni några tips , förslag? Och var gör man rent isåfall? Aluslangen över vxl . lådan?

bilen som sagt, en v70n D5 aut. 5000mil -06
Nu har jag tagit bort slangar från EGR n. Gjorde rent så mycket jag kom åt, var rejält med klägg. Plockade ihop och startade, körde en sväng och lampan var släckt. Men efter ca 5km ställde jag bilen på tomgång för att skotta lite, när jag sen ska köra in på uppfarten är lampan tänd igen.

Är jag på rätt spår? ska jag plocka bort hela EGR n och rengöra ordentligt? Eller är det en ny som behövs?
Tog bilen imorse och skulle åka för att plocka bort EGR n ordentligt, lampan lyser fortfarande, motorelektronik service erfodras , samt nu även den gula symbolen för avgasreningssystem. Upptäcker till min förvåning att bilen fortfarande går som vanligt nu, alltså inte med reducerad effekt efter min rengöring igår. Ändå tändes lampan igen?

ingen som har någon ide???
av Bank
Hej jag har en V70 2,4d Monterade en kcr box för några veckor sedan. Idag när det var -15 tände sig " service motorelektronik " direkt vid start. Någon som har en aning?
Tja plocka bort "skit-boxen" till att börja med. Min mekaniker gjorde ett test på EGR-ventilen med sin felkodsläsare/dator. Han har en ganska avancerad maskin som gjorde någon form av test så att min EGR var tät.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]