Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackoo
Haj!

Är i behov av att byta avgas system på min -04a 2.5T men vet inte riktigt vad jag ska välja..

Jag är ute efter en tyst kupé, men vid högre varvtal för det gärna väsnas. Vill kunna åka landsväg utan ett brötande avgassystem....
Har tidigare haft en annan s60 med JTs 3" efter katt med japsdämpare, detta gjorde landsvägsfärd till en plåga inne i bilen.. Dock så ser japsdämparen rätt snygg ut på bilen..

Men har någon testat Jts nya dämpare som sägs vara tystare?
Någon testat Bsrs sportavgas? Hört en saab med det och den är ju "tyst"....

För min del duger det gott med ett galvat system, rostfritt är inget krav!
Billigt system är också plus, feritta gör ju bra system men dom är lite väl dyra..

Vad har ni för erfarenheter??
Användarvisningsbild
av hollan
simons/ray är ganska tysta visst dom basar mer än oginal men inget störande är nog det billigaste alternativet oxå
Jag har mycket goda erfarenheter av Ferrita. Det system som jag köpte till min V70N AWD passade inte riktigt och jag ringde Ferrita för rådgivning. De bad mig åka till en auktoriserad installatör som tog sig en titt, de tyckte inte heller att passformen var 100%
Nytt samtal till Ferrita: Kom hit till Köping så får vi kolla.
Sagt och gjort. Det visade sig att min bil var den 50:e AWD:n som tillverkades och den var inte likadan som den 6 månader nyare som Ferrita måttat efter. Min bil hade t.ex. inte inkapslad kardanaxel...
Ferrita plockade ned hela avgassystemet och gjorde om det så att det passade, bl.a. plattade man till ett rör en smula och svetsade ihop en skarv där klämman inte fick plats. Kostnad? 0 kr.

När jag sålde bilen hade avgassystemet suttit på i nästan 10 år....
Det var ett helsystem med race-kat.
jackoo skrev:Kanske lutar åt Ferrita trots allt, lite dyrare men då blir det ju bra!
Ingen dum idé. Jag hade lite störningar med mitt helsystem på min V70R och jag åkte till Köping och fick det justerat på garantin. De fick plocka ner allt från katten och bakåt och fixa till efter att Autotech hade monterat. Ett nytt större ändrör fick jag oxå 8)

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]