Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedman
Kände häromdagen att den drog på framhjulen bara ,det var halt och antislir blinkade å kom sakta frammåt. Stängde av antislir och gasade till och så högg det till och drog alla igen..
Åkte en bit, stannade igen och provade då fungerade det bra. Efter några minters körning stannade jag i en backe för att testa igen. Samma då, drog bara fram tills jag varvade upp lite då börjar det driva bak.

Hur kan den börja fungera när ja varvar upp den?
Är vinkenväxeln trasig ska den väl inte kunna fungera ibland bara?

Vad kan vara galet??

MVH Johan
av llesrof
Tryckgivaren i haldexkopplingen har lagt av. Vanligt fel. Jag råkade ut för exakt samma problem för drygt ett år sedan. Jag har också en XC70 -06. Volvo tog halva kostnaden så jag betalade under en tusenlapp för att få det fixat. Åk in till din volvoverkstad och få felkoder utlästa. Det kommer sitta en "DEM0007" eller nått i den stilen- Är det enda felkoden på DEM-enheten är det tryckgivaren som spökar.
av hedman
Tackar!! Ja men du, skrev ut felkoderna för nån månad sen sen. Har en DEM-0007 Hydraltryck felaktigt värde. Med där. Kanon bra! Men hur fick du volvo att ta halva kostnaden?
av llesrof
Det var problem med trycksensorerna på vissa årsmodeller så det skall visst gå på goodwill. Sedan vet jag inte hur länge det gäller, Jag vet andra som haft samma problem på sina 07:or och då har Volvo tagit hela kostnaden. När jag först kollade med verkstaden hade de aldrig hört talas om mitt problem och började yra om styrboxen till haldexkopplingen. Jag är lite skeptisk till bilverkstäder och hade ingen lust att låta dem börja byta ut svindyra delar bara för att testa sig fram så jag kontaktade Haldex. Detta var precis innan jul och på en lördag. Dagen efter hade jag fått svar från deras divisionschef att så skulle bilen absolut inte uppföra sig. Kunde inte volvoverkstade hjälpa mig så kunde de göra det på sin anläggning i Landskrona (eller var de nu håller till). När jag senare kollade med verkstade igen så hade de snokat lite och förstått att det var ett rätt vanligt fel och det var också då de berättade att Volvo skulle ta halva kostnaden. Har man bara felkod DEM-0007 är det bara sensorn som byts ut. Hade du däremot haft andra felkoder så hade det kanske vart styrboxen, men det är inget du skall bekymmra dig om nu. Det hade ändå inte blivit så blodigt dyrt, runt 2000 SEK, om jag betalat allt själv.
Jag har för mig att Volvos ersättning på denna endast sträckte sig fyra år.
Jag bytte givaren på min 06:a i Februari förra året och hade då endast någon månad till godo på detta erbjudande enligt min verkstad.
Men kolla upp detta med din verkstad, om de inte vet, så be dem kontakta Volvo centralt.

/ Lars
av hedman
Okej, va bra. Smart att ringa Haldex och prata med dom! Man blir lite nervös när drivningen inte fungerar som den ska. Bra det då, ja har bara den felfoden och en abs givare. Bytte abs givaren igår. Det är inte skadligt att åka såhär? Den där hydraulik givaren, den kan väl inte vara så svår att byta själv?
Ringde volvo igår, men dom hade telefon kö så fick lämna meddelande på telefonsvararen, har inte hört nåt än. Ska prova igen idag. Så får se vad dom säger.

Är väldigt tacksam för dom snabba svaren!!

MVH Johan
Nja, så där värst skadligt att köra med det tror jag inte att det är. Det gäller bara att låta bli att använda bakhjulen. Kör med DSTC inkopplat och ge sjutton i att gasa så att bakhjulen smäller in Jag körde så med min säkert någon månad innan jag fick det tillrättat. Innan jag fattade att det var ett problem, jag visste inte hur bilen skulle uppföra sig, så testade jag ordentligt några gånger så min hylsa och vinkelväxel fick säkert sin livslängd förkortad med 10000 mil :D
av hedman
Okej, ja precis. Jo jag har ju provat några gånger ja med så att bakhjulen smällt in, då innan ja visste vad felet var.. Så har nog förkortat livslängden på hylsa å vv ja med.. :P

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]