Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

som min rubrik lyder pys ljud från broms pedalen, trycker jag lite lätt så försvinner pys ljudet men så fort jag släpper kommer den tillbaka. Har nån varit med om det? vad kan det vara? kan tillägga också att tvärnitar jag så är broms pedalen hårt och det bromsar inte måste släppa och bromsa igen.
hej
vet inte om de kan hjälpa dej men jag hade på min förra v70 -01 exakt samma pysande ljud och på min fick jag tyst på de.
de går en kromad axel genom väggen till motorrummet antagligen rakt in i själva bromsmekanismen som på kupesidan sitter fast upptill på bromspedalen.
(de är lite bökigt att slippa och se den för du skall få in huvudet där du har fötterna då du kör och titta uppåt)
nå i allafall så sitter de nått som liknar en gummitätning kring axeln och på min så var problemet att packningen/axeln hade blivit så torr att den hade dragit ut gummi tätningen med resultatet att de pyser så jag lade fett på axeln och tryckte dit tätningen och de fungerade felfritt
(kan hända att där fanns dubbla gummin att du måste dra bort de yttre dragsp.gummit för att komma åt de som pyser)
de här 3-4 år sedan jag hade de problemet

hälsn. från Finland
Volvov7024turbo skrev:hej
vet inte om de kan hjälpa dej men jag hade på min förra v70 -01 exakt samma pysande ljud och på min fick jag tyst på de.
de går en kromad axel genom väggen till motorrummet antagligen rakt in i själva bromsmekanismen som på kupesidan sitter fast upptill på bromspedalen.
(de är lite bökigt att slippa och se den för du skall få in huvudet där du har fötterna då du kör och titta uppåt)
nå i allafall så sitter de nått som liknar en gummitätning kring axeln och på min så var problemet att packningen/axeln hade blivit så torr att den hade dragit ut gummi tätningen med resultatet att de pyser så jag lade fett på axeln och tryckte dit tätningen och de fungerade felfritt
(kan hända att där fanns dubbla gummin att du måste dra bort de yttre dragsp.gummit för att komma åt de som pyser)

hälsn. från Finland
vad för fett skall man använda då?
Volvov7024turbo skrev:hej

hälsn. från Finland

vad för fett ska man ha. mer tips.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]