Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
Som sagt ovan, antingen borrar eller svetsar...har funkat perfekt för mig utan att fälgen tagit skada av det....
Användarvisningsbild
av Ramon
Lite OT:
Kan någon säga mig vad som suger med Vovlo's originallåsbultar? För jag har då aldrig märkt av att de är kassa. Monterar alltid hjulena själv med momentnyckel, borstar gängorna med stålborste, alu-pasta på hjulbultarnas gängor, kollar alltid så att hylsan sitter an mot låsbulten korrekt innan jag drar åt och är allmänt försiktig och noggrann. Jag har aldrig haft problem med dessa låsbultar.
Användarvisningsbild
av samcan
CarMan skrev:svetsa på en hjulbult uppe på låsbulten brukar vare medesinen om man inte får bort den.
jo jag hadde den tanken också men säkerhetslåsbulten va så pass förstörd så det va ingen alternativ, den gick sönder som en smörbit, samma sak med låsmuttern. hadde två, en gick på första frösöket att få upp hjulet...
Användarvisningsbild
av CarMan
NidoKing skrev:Ni som köpt nya, vilken sort köper ni istället för Volvos original?
man köper Volvo orginal igan, då dom nya är lite modifierade.
Användarvisningsbild
av CarMan
G-kraft skrev:Som sagt ovan, antingen borrar eller svetsar...har funkat perfekt för mig utan att fälgen tagit skada av det....
Borra kräver ju såeciel borrar, då första biten av låsbulten är stenhård.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:Lite OT:
Kan någon säga mig vad som suger med Vovlo's originallåsbultar? För jag har då aldrig märkt av att de är kassa. Monterar alltid hjulena själv med momentnyckel, borstar gängorna med stålborste, alu-pasta på hjulbultarnas gängor, kollar alltid så att hylsan sitter an mot låsbulten korrekt innan jag drar åt och är allmänt försiktig och noggrann. Jag har aldrig haft problem med dessa låsbultar.
Igentligen är det inge fel på dom.
dåligt rengjorda anläggningsytor på nav/fälg, gör att dom ergar & trycket på bultarna ökar, detta ihopp med att låsbulten har grepp på exakt hela ytan gör att friktionen blir mycket hög.

om man sedan inte är noga mad att komma rätt med låsnyckeln så kan denna ge medsig lite & man kommer att halka ur.
så fort man märker att låshylsan sitter hårt, sa man banka på lådbulten så konan släpper, sen bruker man få bort dom. Men vanligast är ju att man får in bilen när alla grejor dedan är sönderdragna & då är det bara svetsen som hjälper.

dessa låsbultar är ur stöldsynpumkt mycket bättre än många andra på marknaden! Dom vanligaste "billiga" lås bultarna tar oftast inte längre tid en vanliga bultar att tabort!
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, tänkte väl det. För när jag var hos däckfirman för någon vecka sen och beställde nya däck, så såg jag deras låsbultar. De såg inte alls lika säkra ut som Volvo's.
Pv 544 -62

Hej. Har kvar pappret på den pv?

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]