Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Skall du byta oljan så spola lådan det viktigaste är att du har rätt olja och att det blir rättnivå olja efter
'
Kan bli lite konstiga effekter vid vissa situationer om man har för mycket eller litet olja i lådan fyll och kolla på oljestickan
av PerK
Har plötsligt fått ett illavarslande missljud i min S60 -04, som verkar komma från automatlådan. Det minskar en aning vid måttligt gaspådrag. För övrigt växlar den lika bra som vanligt, och det ges inga indikationer på instrumentpanelen om att något är fel. Efter att ha läst några trådar i detta forum misstänker jag att det kan vara dags för oljebyte, och kanske sköljning. Då det inte finns någon oljesticka går det tyvärr inte att göra någon egen kontroll av nivån eller färgen på oljan. Bilen har nu rullat drygt 7500 mil, och jag har tidigare undrat om inte oljan i automatlådan borde bytas vid service - men det verkar inte ingå i serviceprogrammet. I morgon är det jag som ringer till verkstaden och beställer kontroll och byte av oljan, och hoppas att detta hjälper.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Oljan skadas mest av hög temperatur. Styrenheten håller koll på den och har en räknare som räknar hur lång tid oljan har varit över en viss temp. När villkoren är uppnådda får man meddelande om oljebyte i displayen. I samband med oljebytet ska räknaren nollas. (Görs med VIDA)
Om man kör lugnt och inte belastar lådan hårt under längre tider så kan det nog vara möjligt att räknaren aldrig räknar upp.
Så det är naturligtvis inte fel att byta olja tidigare. Se som sagt till att det är rätt olja, några av kopplingarna i lådan körs med en kontrollerad slirning för att växla mjukt, och det ställer krav på oljan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag vet att SAAB har intervalltillägg på oljebyte och det är samma låda i 9-5 som i Volvo. Det man gör på Volvo eller SAAB för den del om mkan ber dem att byta olja så Tappar de ur lådan ca 4l. Häller i 4l startar och kör genom växlarna- Ut med 2l genom oljereturen. Kör genom växlarna och samma igen. Går åt 8l olja. Detta är inte en spolning där det går åt mer olja. Bättre än ingen. Har man en olja som ser ok ut och inte är bränd behöver man bara gör på detta sättet. Är man orolig eller olja är bränd, svart så måste lådan spolas.
Användarvisningsbild
av hollan
PerK skrev:Har plötsligt fått ett illavarslande missljud i min S60 -04, som verkar komma från automatlådan. Det minskar en aning vid måttligt gaspådrag. För övrigt växlar den lika bra som vanligt, och det ges inga indikationer på instrumentpanelen om att något är fel. Efter att ha läst några trådar i detta forum misstänker jag att det kan vara dags för oljebyte, och kanske sköljning. Då det inte finns någon oljesticka går det tyvärr inte att göra någon egen kontroll av nivån eller färgen på oljan. Bilen har nu rullat drygt 7500 mil, och jag har tidigare undrat om inte oljan i automatlådan borde bytas vid service - men det verkar inte ingå i serviceprogrammet. I morgon är det jag som ringer till verkstaden och beställer kontroll och byte av oljan, och hoppas att detta hjälper.

klart du har en oljesticka på en 04 den försvann inte förrens tc-80 lådan kom på dieslarna 06- bensinarna fick bara denna lådan i R
den sitter rakt ner en liten gul sak man brukar få ta loss frisklufts slangen som går til luftburken för och komma åt den det är genom oljesticksröret man fyllar på ny olja

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]